jpekker

Galerie – Beeldende kunst in Amsterdam

6x Rijksakademie Alumni. T/m 3/12 in Galerie Ron Mandos, Prinsengracht 282.

Door de bezuinigingen van het Rijk en de gemeente staat de toekomst van de Rijksakademie van beeldende kunsten op het spel. Om het belang van deze broedplaats voor toptalent uit binnen- en buitenland nogmaals te onderstrepen, toont Galerie Ron Mandos nu werk van zes oud-studenten: Jacco Olivier, Maurice van Tellingen, Arthur Kleinjan, Maurice Braspenning, Inti Hernandez en Hans Op de Beeck.

Van laatstgenoemde is Sea of Tranquility te zien, een dromerige combinatie van live-opnames en computer gegenereerde 3D sets, vernoemd naar het enorme cruiseschip waarop het half uur durende, niet lineaire en dialoogloze beeldverhaal zich afspeelt.

Er worden lichtgevend blauwe puddinkjes geserveerd in het uitgestorven restaurant, een vrouw ondergaat een ooglidcorrectie, kapitein Johan Leysen doet weinig anders dan strak voor zich uit kijken. Niemand lijkt zich te vermaken; alleen de danseressen van het showorkest lachen, maar zij worden ervoor betaald.

Sea of Tranquility is bepaald geen Love Boat: het cruiseschip is getransformeerd tot fata morgana van het menselijke verlangen even uit de alledaagse werkelijkheid te ontsnappen.

Koert Stuyf: No End to Dreaming. T/m 30/11 in Meneer Malasch, Postjesweg 2.

Serieuze Zaken aan de Lauriergracht is niet meer; Rob Malasch is neergestreken in Amsterdam West. Niet met een gewone galerie maar met een ‘multimedia project’, Meneer Malasch geheten. De eerste tentoonstelling is gewijd aan kunstenaar/choreograaf Koert Stuyf (Amsterdam, 1938). Samen met zijn muze, de danseres Ellen Edinoff, maakte Stuyf tot halverwege de jaren ’70 naam met onconventionele en experimentele dansvoorstellingen. Nu maakt hij frisse acrylschilderijen en potloodtekeningen; kleurrijke (veel geel, groen en rood), wat kinderlijke werken, die stuk voor stuk kunnen worden gezien als hommage aan Edinoff.

In de enorme ruimte zijn tevens Fong Leng-achtige jurken te zien van de Britse Zandra Rhodes, en zwart-witfoto’s van Stuyf waarop Edinoff danst in de jurken. Maar de grootste attractie is buiten voor de deur van Meneer Malasch. Het zand onder de trottoirtegels is vervangen door een laag schuimplastic – zoals Stuyf in 1970 deed voor het Stedelijk Museum –, waardoor de stoep veert en voorbijgangers spontaan beginnen te ‘dansen’.

De rubriek Galerie verschijnt iedere vrijdag in Het Parool.