jpekker

Galerie – Beeldende kunst in Amsterdam

Pieterjan Ginckels, MickeyMinniePlutoHueyLouieDewey-DonaldGoofy-Sacramento. T/m 22/2/2013 in Galerie de Expeditie. Leliegracht 47.

De jonge Vlaamse kunstenaar Pieterjan Ginckels (Tienen 1982) is gefascineerd door het internet, en in het bijzonder door spam: ongewenste e-mails en reclameboodschappen. Hij maakte onder meer een scam-sculptuur (een spambericht in 3D) en hij bedacht het S.P.A.M. Office, een installatie annex performance in de vorm van een onbestemd kantoor, inclusief bureaus, stapels paperassen, een koffiezetapparaat en personeel dat spam archiveert en produceert.

Maar Ginckels is van nog veel meer markten thuis. Hij is opgeleid als architect en won begin vorig jaar de Prijs van de Jonge Belgische Schilderkunst. Met een geluidsinstallatie.

In Galerie de Verbeelding is nu nieuw werk te zien, waaronder een serie gefiguurzaagde skims van de eerste generatie iPod, nog zonder touchscreens, te herkennen aan het rechthoekige schermpje en daaronder een cirkelvorming clickwheel. Op een humorrijke foto getiteld Into the Wild heeft Ginckels een iPod uitvergroot tot ‘wePod’-formaat; het lijkt welhaast een deur, waarmee een bijna onzichtbare man door de natuur struint.

Voor een andere serie interpreteerde en combineerde Ginckels beelden van anderen, die hij vond op het internet. Een gegoogelde foto van de Russische president Poetin voorzag hij met Photoshop van een zwarte bivakmuts; vervolgens liet hij het werkje 300 keer uitprinten op A5-formaat, deed tiewraps om het complete pakketje prints en verpakte het in een goedkoop perspex lijstje. Op dezelfde manier eigende hij zich ook een aantal andere portretjes toe en maakte hij een reeks kitscherige, eveneens in meerdere opzichten gelaagde sneeuwlandschappen.

Maar het geestigst is het werkje MickeyMinniePlutoHueyLouieDeweyDonaldGoofySacramento, de ‘toe-eigening’ van een ‘domme blondjes’-grap die Ginckels tegenkwam op Facebook. ‘We lachen erom, maar haar wachtwoord is veilig’, staat er onder het fotootje van de jonge blonde vrouw, die een vrolijk niemendalletje draagt, net als de sneeuwlandschappen en de bivakmutsportretten 300 maal in offset gedrukt. ‘Gevraagd waarom ze voor dit lange wachtwoord heeft gekozen, rolde ze met haar ogen en antwoordde ze. “Hello! It has to be at least 8 characters and include at least one capital”.’

Gevoed door de populaire beeldcultuur, werkt Ginckels aan een even humorrijk als ernstig oeuvre dat slechts ten dele en tegelijkertijd helemaal van hem zelf is.