jpekker

Galerie – Beeldende kunst in Amsterdam

Hedwig Houben, Five Possible Lectures on Six Possibilities for a Sculpture. T/m 15/7 in P/////AKT platform for contemporary art, Zeeburgerpad 53.

“Deze constante transformatie van context herinnerde me een beetje aan de film Zelig van Woody Allen, waarin een man genaamd Zelig zijn voorkomen kan aanpassen aan zijn omgeving. Dan is hij dun, dan weer dik. Hij is schrijver, musicus, en dokter, Aziaat en Europeaan.”

Achter een tafel zit een jonge vrouw. Terwijl ze met haar dunne vingers over het blad schraapt, oreert ze onverdroten over kunst, beelden, identiteit, transformaties, deconstructie en de demystificatie van zichzelf. Dan weer in het Nederlands, dan weer in het Engels. Het ene moment zelfbewust, dan monotoon-weifelend, zachtjes zingend, of lichtjes kreunend, op het sensuele af. Dan weer is ze de kunst zelf, die praat over wat Hedwig de kunstenaar denkt en met haar uithaalt. Dan weer is ze kunstenaar en draait ze bolletjes van klei. “Respect yourself, hey, hey”, kirt ze Madonna na.

Five Possible Lectures on Six Possibilities for a Sculpture heet de talige, prikkelende performance die Houben een paar weken geleden live uitvoerde in P/////AKT, en nu als videoprojectie te zien is als onderdeel van de reeks The Principle Rules II. Het ‘pratende’ kunstwerk dat tijdens de lezing/performance/zelfanalyse tot stand kwam, staat ernaast.

Below Sea Level – Explorations in Film. Met werk van o.a. Janneke van Heesch, Julia Kaiser en John Treffer. T/m 15/7 in EYE, IJpromenade 1.

Below Sea Level – Explorations in film toont het werk van de tweede lichting studenten van de ‘Master of Film’, de masteropleiding van de Filmacademie en de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. In alle hoeken en gaten van EYE. En hoewel de focus van de master niet op het eindproduct ligt maar op de weg daar naartoe, zijn de resultaten zeer de moeite waard.

Janneke van Heesch (afgestudeerd aan de Filmacademie) verfilmde vijf korte, prikkelende monologen die op vijf monitoren op de trappen van de Arena kunnen worden bekeken. Van een verliefde, zwevende astronaut tot een roerloos dobberende kabeljauw, achter glas op zoek naar contact. De Duitse Julia Kaiser (ex-Rietveld) regisseerde twee fantasierijke houtje-touwtje 16mm-films, deels stop-motion animatie, deels live-action, met geweldige, geknutselde decors, handgeschreven tussentitels voorzien van poezieplaatjes, poppen en zichzelf in de hoofdrol.

En John Treffer (ex-Rietveld) maakte een fraaie kijkdoos en de schitterende ‘natuurfilm’ Citygulls, beide deels in 3D, beide met meeuwen in de hoofdrol. Er zijn schitterende beelden van een meeuw in een sneeuwstorm, ontroerende plaatjes van meeuwtjes die hun vleugels proberen uit te slaan, en er is een prachtig gevecht in slow motion. Mede door het geweldige sound design is het net een pas à deux.