jpekker

Galerie – Beeldende kunst in Amsterdam

The Greater Cloud. T/m 5/2 in het Nederlands Instituut voor Mediakunst, Keizersgracht 264.

Het internet functioneert als platform, medium, onderwerp of bron van inspiratie in de tentoonstelling The Greater Cloud. Dat kan – en schiet dus – alle kanten op. De verbinding wordt gelegd met hoogdravende, onbegrijpelijke teksten van de conservatoren: “Dankzij deze multidimensionaliteit maakt dit werk betekenisvol en kan het de beperkingen van een specifiek genre of nichemarkt overstijgen”.

Toch valt er veel te genieten – van digitaal en online werk tot video’s, foto’s en installaties. Harm van den Dorpel maakte een aantal wonderlijke sculpturen van onmogelijke, in Photoshop gerenderde 3D-modellen. Op een klein scherm is Rarely Seen Bas Jan Ader Film te zien, David Horvitz’ fascinerende in 2007 op YouTube geplaatste en op last van de erven al snel weer verwijderde ode aan Bas Jan Ader.

Het internet is op het eerste gezicht ver weg bij de houten conferentietafel van Marjolijn Dijkman. Uit de documentatie valt op te maken dat het gevaarte is gebaseerd op de tafel van de Lunar Society, een genootschap van verlichtingsdenkers uit de 18e eeuw. Het is de bedoeling dat ook de 21e-eeuwse variant als ontmoetingsplek gaat functioneren en de basis vormt voor nieuwe ideeën en significante technologische ontwikkelingen.

New Energy. T/m 15/1 in KunstENhuis, Polonceaukade 28.

Voor de laatste expositie in het KunstENhuis in Westerpark – het stadsdeel wil de ruimte anders gaan exploiteren – verzamelden curator Tom Jaspers en kunsthistoricus Harry J. Kraaij een bonte mix van aanstormend talent in de beeldende kunsten, dat werkt of woont in West.

Er hangen schilderachtige collage-foto’s van Popel Coumou; Sayaka Abe maakte een fraaie, stoffen reconstructie van haar herinneringen aan haar kinderkamer in Japan. Teun Castelein toont een arische opblaassekspop, die volgens het begeleidende beeldverhaal Hitlers soldaten moreel had moeten geven. De blonde vrouw heeft een open mond met felrood gestifte lippen; op haar achilleshiel zit een fietsventiel.

Midden in de ruimte staat Fountain # 9 van Aldo Kroese, een installatie bestaande uit stoelen, buizen en slangen waardoor het water uit een zwarte emmer continue wordt rondgepompt. Het ingenieuze, dynamische werk – dat met enige verbeeldingskracht kan worden gezien als metafoor voor de kunstenaar die zich ondanks alles staande houdt en door blijft gaan – werd door drie Amsterdamse galeriehouders bekroond met de ‘New Energy Award 2011’.