jpekker

Galerie – Beeldende kunst in Amsterdam

Sofie Knijff, Translations. T/m 24/3 in Galerie Ron Mandos, Prinsengracht 282.

Sofie Knijf zat op de Toneelschool in Maastricht en speelde bij De Trust en Het Nationale Toneel voordat ze een carrièreswitch maakte en naar de Amsterdamse Fotoacademie ging. Sindsdien werkt ze als huisfotograaf van theatergezelschap De Warme Winkel en reist ze de wereld over om even theatrale als ingetogen foto’s te maken van kinderen die hun toekomstdroom acteren.

Bij Galerie Ron Mandos zijn nu foto’s te zien uit Mali en Zuid-Afrika. Van een donker jochie uit Hombori, bijvoorbeeld, een dorp in een regio die wordt geteisterd door droogte en armoede. Maar hoe onzeker zijn toekomst ook moge zijn, de jongen op de foto straalt een rotsvast vertrouwen in de toekomst uit: hij wordt journalist als hij later groot is, Hij kijkt er ernstig bij. Vastberaden. Op zijn neus heeft hij een zwarte bril zonder glazen, hij ‘draagt’ een blauw jasje, niet van stof maar met verf op zijn blote bast aangebracht.

Het gaat Knijff overigens niet om het vastleggen van de armoede; ook is het haar niet te doen om de verkleedpartij. Het draait om de verbeelding; om de alleszeggende blik van de kinderen.

De serie groeit overigens nog steeds; Knijff is net terug uit Brazilië, binnenkort vertrekt ze naar Groenland om de kinderen in een inuît-dorp te fotograferen.

Fritz Bornstück, Klaas Kloosterboer, Simon Hemmer en Jan van der Ploeg, Whatever Lola Wants. T/m 24/3 bij Gerhard Hofland, Bilderdijkstraat 165-C.

‘Whatever Lola Wants’ heet de groepstentoonstelling bij Gerhard Hofland, naar een liedje van Sarah Vaugahn, dat ook wordt gespeeld door Terry Snyder and The All Stars. In de studio van Jan van der Ploeg neemt de platenhoes van die uitvoering, ontworpen door Josef Albers, een prominente plaats in. De galeriehouders en de kunstenaars vonden de titel “los, eigentijds en toch dwingend”.

Hun werken hebben verder niet zo veel met elkaar van doen; de schilderijen van de jonge Duitser Fritz Bornstück niet met die van zijn landgenoot Simon Hemmer, die ook weer weinig raakvlakken hebben met de twee enorme lappen van Klaas Kloosterboer. Op zichzelf zijn ze overigens intrigerend genoeg.

Het meest bijzonder aan de expositie is de bijdrage van Van der Ploeg. Hij liet een poster drukken op basis van een van zijn hypnotiserende, uit geometrische vormen opgebouwde schilderijen. Te koop voor 50 euro, de oplage is 250 stuks. Het werk leent zich goed voor het bekleden van een gehele wand.