jpekker

Film van de week: Auge in Auge

stills_div_0007

Nederland heeft de documentairereeks Alles is film, waarin Jeroen Krabbé de kijker rondleidt door de Nederlandse filmgeschiedenis; Duitsland heeft Auge in Auge – Eine Deutsche Filmgeschichte, een associatieve, niet-chronologische documentaire van 100 minuten over de Duitse filmgeschiedenis. Eigenlijk gaat het niet over filmgeschiedenis, maar over liefde voor film; maar en passent komen er wel een heleboel films voorbij. 251 om precies te zijn, vertelden de regisseurs Michael Althen en Hans Helmut Prinzler vorig jaar na de première op het filmfestival van Berlijn. En het hadden er nog meer kunnen zijn. Maar voor 15 seconden van Olympia van Leni Riefenstahl moest het lieve sommetje van 20 duizend dollar worden neergelegd. Dat ging dus niet door.

In Auge in Auge vertellen coryfeeën van de Duitse film zoals Doris Dörrie (Kirschblüten), Caroline Link (de regisseuse van de Oscar-winnaar Nirgendwo in Afrika), Tom Tykwer (Lola rennt, The International), Cristian Petzold (Yella) en oud-gediende Wim Wenders over hun favoriete Duitse film. Of beter: over hun favoriete scènes in een favoriete film. Van Nosferatu, Menschen am Sonntag en Unter den Brücken tot Rocker (Klaus Lemke 1971) en Solo Sunny van Konrad Wolf en Wolfgang Kohlhaase (1980). De pratende hoofden worden onderbroken door sequenties met mannenblikken, vrouwenblikken, schreeuwen de nazi-tijd, de DDR en telefoongesprekken.

Na afloop wil je maar één ding: al die films, vooral die waarvan je nog nooit hebt gehoord, in zijn geheel zien.

Auge in Auge van Michael Althen & Hans Helmut Prinzler, 25 en 26 oktober in het Filmmuseum Amsterdam