jpekker

Eindeloze variaties op een thema

Als je er niet met je neus bovenop staat, zie je het niet, dat ene penseelstreekje van nog geen centimeter op een metersgroot doek met enorme, overlappende zwarte en witte cirkels. Het is helder paars. En het verraadt dat de cirkels niet zwart zijn maar dieppaars. Het zit er dus niet voor niets. Zoals elke buts, inkeping en klodder op de uiterst precieze schilderijen van de Duitser Jens Wolf weloverdacht is.

Wolf (Heilbronn, 1967), die aan de Staatliche Akademie der Bildenden Künste in Karlsruhe studeerde onder Helmut Dorner en Luc Tuymans, schildert sinds jaar en dag geometrische vormen op multiplexplaten. In een onvoltooide staat. Of beter: zijn zichtbare, diep in het hout gedrukte potloodlijnen maken het productieproces transparant. Schets en eindresultaat zijn tegelijkertijd zichtbaar.

Ondanks het feit dat Wolf eigenlijk continu hetzelfde werk maakt, met telkens weer dezelfde techniek, is iedere variatie weer verrassend, zo blijkt uit de expositie in Aschenbach & Hofland Galleries. In twee ruimtes hangen twaalf schilderijen: concentrische cirkels, uitsneden van cirkels, vierkanten en rechthoeken, art deco-achtige, meanderende constructies en andere geometrische vormen. In steeds minder kleuren: zwart, wit, crème en een beetje eigeel.

De oudste is uit 2008, de meeste zijn uit 2009, een enkele stamt uit 2010. Het zijn eindeloze variaties op een klein aantal thema’s, met namen die al even consequent-minimalistisch zijn, zoals 09.55 en 09.56: Wolf begint elk jaar weer opnieuw te nummeren. En benoemt zijn referenties – Frank Stella, Kenneth Noland, Josef Albers – dus niet (Een eigele cirkel, met witte en crèmekleurige uitsparingen op wit hout heeft een bijna Russisch-constructivistische uitstraling, maar blijkt gebaseerd op een Amerikaans werk dat hij op het internet vond).

En hoe strak en hard-helder de werken ook zijn, ze hebben ook iets zachts, iets poëtisch. Het onbewerkte hout, de afwisseling tussen gladde, ‘gelikte’ stroken acrylverf (aangebracht op met houtlijm geprepareerde stukken) en kale stukken (waarvan de verf is weggeveegd of die waren afgeplakt met tape) maken de panelen zo tactiel dat je ze stiekem even wilt aanraken.

Jens Wolf. T/m 29 mei in Aschenbach & Hofland Galleries, Bilderdijkstraat 165-c