jpekker

Een presidentsvrouw helpt bij het aanvragen van een parkeervergunning

Minuit à Paris is a wonderschone liefdesverklaring aan Parijs”, aldus festivaldirecteur Thierry Frémaux. “Woody Allen gaat dieper in op de zaken die ook in zijn recente films aan de orde komen: onze relatie met de geschiedenis, kunst, vermaak en het leven.”

Vanavond begint de 64e editie van het Festival de Cannes, met afstand het belangrijkste filmfestival van de wereld. Met een romantische komedie van de Amerikaanse veteraan Woody Allen, zijn 41e speelfilm alweer. Frémaux zal het vast een fijne film vinden, maar er spelen ook andere zaken een rol bij zijn keuze. De aanwezigheid van de Franse ster Marion Cotillard (Inception, La vie en rose, Nine), bijvoorbeeld, en zeker ook van een aantal Hollywoodsterren, zoals Owen Wilson, Adrien Brody, Rachel McAdams en Kathy Bates.

Maar het kan niet anders of een bijrol is doorslaggevend geweest. Het is ook niet zomaar een bijrolletje; Allen strikte niemand minder dan Carla Bruni-Sarkozy, als gids in het Musée Rodin. Tijdens de opnames verschenen er berichten dat haar scènes keer op keer opnieuw moesten, omdat Bruni telkens in de camera keek. Allen ontkent: “Ze was geweldig. We hebben helemaal niet zo veel takes gedraaid.” Vorig jaar, toen hij in Cannes was voor You will meet a tall dark stranger, grapte Allen al: “Ook al bakt ze er niets van, ontslaan doe ik haar niet. Haar naam is een enorme steun bij het verkrijgen van parkeervergunningen in Parijs.”

Vanzelfsprekend hoopt Frémaux dat hij de zwangere Franse presidentsvrouw vanavond in zijn festivalpaleis aan de Boulevard de la Croisette mag begroeten. En dat ze haar man meeneemt, natuurlijk. Wereldberoemde popartiesten (Lady Gaga heeft haar komst al aangekondigd) en dito topsporters zijn inmiddels al lang geen uitzondering meer op de rode loper. Maar presidenten zijn bepaald geen alledaagse verschijningen in Cannes. Groot is de kans overigens niet, menen de Franse kranten, en dat komt door een andere keuze van Frémaux. Sarkozy zou Cannes in zijn wiek geschoten zijn vanwege de vertoning van La Conquête (‘de verovering’), later deze week, waarin Xavier Durringer een uiterst kritisch beeld van hem schetst tijdens de verkiezingen van 2007.

Midnight in Paris, zoals de internationale titel luidt, dingt overigens niet mee naar de Gouden Palm, de hoofdprijs van het festival. Hetzelfde geldt voor twee andere grote Hollywoodproducties: Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides van Rob Marshall en Jodie Fosters The Beaver. Niet geschikt voor de competitie, die is voorbehouden aan meer kunstzinnige producties, maar wél van levensbelang voor Cannes, dat behalve topfilms óók sterren nodig heeft. Foster en Mel Gibson; Sean Penn, Brad Pitt en Angelina Jolie: Johnny Depp, Penélope Cruz, Geoffrey Rush, Judi Dench, misschien Keith Richards wel – dat doet het nu eenmaal beter op de rode loper dan de cast en crew van Michael, het duistere speelfilmdebuut van de Oostenrijkse acteur en casting director Markus Schleinzer.

In totaal telt de Gouden Palm-competitie twintig titels; vorige week werd The Artist van Michel Hazanavicius als laatste film toegevoegd. Die stond al op het programma, maar zou aanvankelijk – net als Midnight in Paris, Pirates of the Caribbean en The Beaver – niet meedingen naar de prijzen. Toen andere producties van wat meer tot de verbeelding sprekende regisseurs als Wong Kar-wei, Brillante Mendoza en Ulrich Seidl niet op tijd klaar bleken, werd The Artist dan maar overgeheveld.

Een andere opvallende toevoeging betreft de films van de Iraanse regisseurs Jafar Panahi en Muhammad Rasoulof. Die werden vorig jaar veroordeeld tot een gevangenisstraf van zes jaar en mogen daarna gedurende twintig jaar geen films maken of scripts schrijven, het land niet verlaten en geen woord wisselen met de media, omdat ze films hadden gemaakt zonder officiële goedkeuring van de Iraanse machthebbers.

Verder geeft Cannes deze editie ruim aandacht aan Egypte, aan Bollywood en aan de Franse acteur Jean-Paul Belmondo, komt de Amerikaanse acteur Malcolm McDowell een masterclass geven, en krijgt de Italiaanse regisseur Bernardo Bertolucci (Il Conformista, Last Tango in Paris) een speciale Gouden Palm voor zijn gehele oeuvre. De grote Amerikaanse studio’s nemen de gelegenheid te baat om aanstaande blockbusters als Kung Fu Panda 2 en Puss in Boots aan de verzamelde filmpers te presenteren.

Het Nederlandse aandeel is klein. Code blue van Urszula Antoniak, met de Vlaamse actrice Bien de Moor als een engel des doos die ouden van dagen ‘helpt’ te sterven, is opgenomen in de respectabele parallelsectie Quinzaine des Réalisateurs, net als The Other Side of Sleep van de Ierse Rebecca Daly. Die film werd gecoproduceerd door Rinkel Film, de Amsterdamse productiemaatschappij die eerder medeverantwoordelijk was voor Antoniaks arthouse-hit Nothing Personal.

Er draaien vier films die zijn gelanceerd op de Rotterdamse CineMart, en één documentaire die is gemaakt met steun van het Amsterdamse Jan Vrijman Fonds: El Velador van de Mexicaanse Natalia Almada.

De jonge Amsterdamse regisseur David Verbeek, wiens R U There vorig jaar in Cannes te zien was, keert dit jaar terug om op uitnodiging van het Cinéfondation Atelier aan zijn nieuwste project Full Contact te werken. De NTR Kort!-bijdrage Suiker van Dennis van de Ven en Jeroen Annokeé is geselecteerd voor de online-competitie, een samenwerking tussen The National Film Board of Canada en het festival van Cannes.

Het Nederlandse aanbod is niet alleen klein, het bevindt zich ook in de marge van het festival.