jpekker

De werkelijkheid verzin je niet / 4

In plaats van de vele, niet al te fotogenieke pratende hoofden uit de film wordt het beeld van Food, inc. bepaald door een koe met een opvallende streepjescode.

In plaats van de vele, niet al te fotogenieke pratende hoofden uit de film wordt het beeld van Food, inc. bepaald door een koe met een opvallende streepjescode.

Het zinnetje beginnend met ‘Van de makers van’ in de persmap of bovenaan een filmposter is een paardenmiddel om een nieuwe productie te linken aan een eerder kassucces of meesterwerk. Waarbij het begrip ‘maker’ vaak uiterst rekbaar is.

De makers van Food, Inc. hopen dat hun film de voedselindustrie zal wakker schudden zoals Al Gore’s (of eigenlijk: Davis Guggenheims) An Inconvenient Truth het milieu op de (politieke) agenda zette. In de publiciteit worden beide films in één adem genoemd middels uitvoerend producent Diane Weyermann, die een belangrijke aandeel had in de totstandkoming van beide producties. Food, Inc en An Inconvenient Truth lijken ook wel op elkaar, en voor beide films geldt dat de boodschap vele malen interessanter en belangrijker dan de vorm en de film zelf (Op de filmposter wordt Entertainment Weekly geciteerd: ‘More than a terrific movie – it’s an important movie’).

In Berlijn, waar Food, Inc. begin dit jaar zijn Europese première beleefde, werd na afloop een paneldiscussie georganiseerd met politici, regisseur Robert Kenner en de onderzoeksjournalisten Eric Schlosser en Michael Pollan, auteurs van respectievelijk de non-fictie bestseller Fast Food Nation en van The Omnivore’s Dilemma, waarop de film voor een belangrijk deel is gebaseerd.

Kenner vertelde dat hij door het maken van de film veel bewuster is geworden van wat hij eet, en dat hij geen vlees meer koopt met etiketten met woorden die hij niet begrijpt. Schlosser legde uit dat de film eigenlijk gaat over het corrumperende effect van geconcentreerde macht. En dat hij net zo goed in Europa had kunnen spelen, en dat macht altijd corrumpeert, of het nu om de kerk of de staat gaat, om banken of om filmstudio’s.

Renate Künast, de fractievoorzitter van Bündnis 90/Die Grünen en voormalig minister van consumentenbescherming, voeding en landbouw, sprak – ongetwijfeld tot tevredenheid van de filmmakers – de hoop uit dat Food, inc. wordt uitgebracht in de Duitse bioscopen en dat hij net zo’n effect zal hebben als Al Gore’s milieudocumentaire An Inconvenient Truth.

Na afloop waren er ‘culinair-correcte’ hapjes die de Duitse topkok Tim Raue had bereid. Bij de uitgang werden foldertjes over biodiversiteit en slow food uitgedeeld.