jpekker

De ‘verkeerde’ Verhoeven

Paul Verhoeven                  Paul Verhoeven

Paul Verhoeven Paul Verhoeven

Tijdens het afgelopen filmfestival van Cannes werd in een klein zaaltje in de krochten van het festivalpaleis een nieuwe film van Paul Verhoeven vertoond: de 145 minuten durende Franse productie Teenagers. Voorafgaand kreeg iedereen een pen, een provisorisch bedrukt T-shirt en een gestencild persmapje in handen gedrukt. Niemand vroeg zich af of dat niet vreemd was voor een film van Paul Verhoeven.

De film was nauwelijks bezig of de zaal stroomde zo goed als leeg. Dit was een andere Verhoeven. De journaliste die de ‘verkeerde’ Verhoeven – een blozende zestiger met geblondeerd haar en een diamantje in zijn oor – om indruk te maken de groeten van Joe Esterhazy had gedaan, en het nauwelijks kon geloven dat hij wel even koffie met haar wilde drinken, zag ook in dat ze een ander voor zich had.

De Fransman – die tien jaar aan zijn film werkte, het scenario schreef, produceerde en regisseerde en zelf de kostuums en de soundtrack maakte – heeft dezelfde voor- en achternaam (‘Vóór de Franse revolutie was het nog Van Der Hoeven’), niet het talent van de Nederlander.

Ik had voor aanvang van het festival al contact gezocht met Verhoeven, omdat het me wel curieus geval leek. Sindsdien krijg ik de ene na de andere mail waarin ik op de hoogte wordt gebracht van het wel en wee van de film.

Zo meldde hij dat ‘de tweede vertooning van de film “Teenagers”, de 21ste Mei, in Cannes, nog “‘gekker” (was) dans de eerste : er waren tweemaal zoveel mensen dans plaatsen in de zaal ! Sommige hebben een uur lang gewacht on kunnen binnen treden… Daarna, om 20 uur, was er een “open bar” in het Belgisch Paviljoen (de jonge Quentin, die de hoofdrol had, was aanwezig, en is Belg). Wat de mensen beval, was de positieve kant van de film, vooral het derde deel, en ze waren zeer tevreden.

En recent kreeg ik een mail dat de film in de officiële selectie zit van het Festival van Philadelphia (US). ‘Philadeplhia is een stad van 5.000.000 inwoners, het was dus geen mini-festival in een dorpje van de Cevennes…!’ schreef Verhoeven. ‘Het is een goed teken van de waarde van deze film.’

Of de film te zijner tijd in Nederland te zien zal zijn is nog de vraag. Ook Cinekid-directeur Sannette Naeyé stond in Cannes na tien minuten weer buiten.