De ‘rise and fall’ van Europa
In de persmap van het 43e IFFR zit een flyertje van de Europese Commissie, de sponsor van The state of Europa, het uitgebreide Europese programma van het festival. In hoogglans, met ronkende woorden: “So similar, so different, so European”.
Het lijkt in niks op het slonzige, maar informatieve foldertje dat wordt uitgereikt bij Domo de Europa Historio en Ekzilo, een schrandere, overweldigende combinatie van een expositie en een theatertour, gemaakt door de Vlaamse theatermaker Thomas Bellinck.
Op de drie verdiepingen van een bouwval waar vroeger de post werd gesorteerd heeft Bellinck een museum ingericht, waarin anno 2050 wordt teruggekeken op het proces van de Europese eenwording.
De bezoeker wordt aanvankelijk gesommeerd plaats te nemen in een sobere, zeg maar geruste armoedige wachtkamer, met een vale kaart van Europa, oranje kuipstoeltjes en een aantal Sanseveria’s. Iedere vijf minuten wordt er één bezoeker toegelaten, door de twee dames van de receptie, die eerst het papierwerk afhandelen.
Vervolgens begint een ontregelende rondgang langs allerhande kaarten, foto’s, prullen en teksten, waarin Bellinck in bloemrijk proza de rise and fall van Europa schetst.
Gaat dat zien!