jpekker

De prins komt niet naar Cannes, Nicole Kidman wel

kidman4_2492084b

Het contrast had nauwelijks groter kunnen zijn: een jaar geleden kraaide iedereen die er ook maar iets toedoet in de Nederlandse filmwereld victorie omdat Alex van Warmerdams Borgman was geselecteerd voor de Gouden Palm-competitie van het festival van Cannes, het meest prestigieuze filmfestival van de wereld. Het was voor het eerst in 38 jaar dat een film van vaderlandse bodem die eer te beurt viel.

Toen enkele weken geleden het programma van de 67e editie werd bekendgemaakt, bleef het echter volkomen stil: er was geen enkele Nederlandse film uitverkoren. Geen speelfilm, geen korte film en ook geen (minoritaire) coproductie. Niet voor de officiële selectie en ook niet voor de parallelprogramma’s.

Een paar dagen later meldde Roelof Jan Minneboo meldde dat hij heeft meegeschreven aan het scenario de Kazachse film The Owners van Adilkhan Yerzhanov. Na lang speuren in de credits van de tientallen films bleek Jauja van de Argentijn Lisandro Alonso gecoproduceerd door Fortuna Films van Ilse Hughan. Joris Ivens’ Comment Yukong deplaça les Montagnes (1976) is opgenomen in het onderdeel Cannes Classics. Hetzelfde geldt voor Paris, Texas, waarvoor Robbie Müller het camerawork verzorgde. Dat was het wel, wat betreft de Nederlandse bijdrage aan Cannes 2014.

Maar zie, in het persbericht dat EYE International (de organisatie die de Nederlandse film in het buitenland onder de aandacht brengt) eind vorige week rondstuurde, stond toch een Nederlandse coproductie vermeld: de documentaire Maidan van de Oekraïense regisseur Sergei Loznitsa
 (My Joy, In the Fog) had een week voor het festival een bescheiden afwerkingssubsidie van het Nederlands Filmfonds ontvangen, en was daardoor een beetje Nederlands geworden.

De belangwekkende film – een minutieus verslag van de burgeropstand op het Maïdanplein in Kiev in de winter van 2013/14 – dingt overigens niet mee naar de prijzen, maar krijgt een speciale vertoning in Cannes.

www.indiewire.com

In de competitie om de Gouden Palm zijn achttien films opgenomen. De meeste komen uit Frankrijk (4), natuurlijk, en uit Canada (3), de VS en Engeland (2). Geen enkele debutant werd goed genoeg bevonden voor de belangrijkste competitie; het gros bestaat uit habitués, zoals Jean-Pierre en Luc Dardenne, Mike Leigh, Nuri Bilge Ceylan (voor de vijfde keer de opgenomen in de officiële selectie), Jean-Luc Godard en Atom Egoyan (voor de zesde keer) en Ken Loach (voor de twaalfde keer!).

De jongste maker is 25 (de Canadees Xavier Dolan), een groot aantal regisseurs is de pensioengerechtigde leeftijd ruimschoots gepasseerd: Tommy Lee Jones is 67, David Cronenberg en Mike Leigh zijn 71, Loach is 77, Godard 83. De oude Franse meester blijft zichzelf overigens vernieuwen; hij dingt met een 3D-film mee naar de Gouden Palm.

“Jean-Luc heeft beloofd dat hij komt, wat niet per se betekent dat hij ook echt komt”, aldus festivaldirecteur Thierry Frémaux. In 2010, toen Film Socialisme was opgenomen in de tweede competitie Un certain regard, meldde Godard zich op het allerlaatste moment af middels een tweeregelige, cryptisch gestelde fax.

De jury staat deze editie onder leiding van De Nieuw-Zeelandse Jane Campion, die zelf in 1993 de Palm won met The Piano. Ze is nog altijd de enige vrouw die dat klaarspeelde; de Italiaanse Alice Rohrwacher en de Japanse Naomi Kawase zijn de enige vrouwelijke regisseurs die deze editie in haar voetsporen kunnen treden. Ook de Dardennes zouden zaterdag 24 mei, wanneer de prijzen worden verdeeld, geschiedenis kunnen schrijven: zij kunnen de Gouden Palm voor de derde keer winnen.

Het festival opent woensdagavond met de biopic Grace of Monaco van de Franse regisseur Olivier Dahan. Daarin is Nicole Kidman te zien als Hollywood-ster Grace Kelly, die haar acteercarrière moest beëindigen nadat ze trouwde met prins Rainier van Monaco, het prinsendom op een kilometer of vijftig van Cannes.

De film is nu al goed voor een fikse rel: de kinderen van Rainier en Grace, Prins Albert II en zijn zussen Caroline en Stephanie, noemden de film in een officieel communiqué ‘een farce’. “De regisseur en producenten hebben geweigerd rekening te houden met de talrijke opmerkingen van de familie. (…) De trailer bevestigt ons beeld dat Grace of Monaco volledig fictief is.”

De Koninklijke familie zegt het te betreuren dat zijn geschiedenis wordt misbruikt voor commerciële doeleinden en zal dan ook niet aanwezig zijn bij de wereldpremière. Het is een forse streep door de rekening voor de organisatie, die maar al te graag royalty op de rode loper verwelkomt. Gelukkig zullen de sterren er wel bij zijn. Kidman, Tim Roth, Parker Posey, Jeanne Balibar, Paz Vega, Derek Jacobi en vele, vele anderen hebben hun komst naar Cannes bevestigd…