jpekker

‘De foto’s zijn van mooie kwaliteit en hebben een hoog kunstzinnig gehalte’

De Reclame Code Commissie heeft klachten tegen drie billboardreclames van Suit Supply afgewezen. De grenzen van de goede smaak, het fatsoen of de goede zeden worden niet overschreden, meent de Commissie. Voor zover de klacht luidt dat de uitingen vrouwonvriendelijk zijn, overweegt de Commissie dat de wijze waarop de man en de vrouw in de verschillende uitingen zijn afgebeeld, niet getuigt van gebrek aan respect jegens de vrouw.

De betwiste uitingen tonen foto’s van de bekende (mode)fotograaf Carli Hermes. ‘De foto’s ademen een sensuele sfeer’ stelt de Commissie, maar ‘de Commissie dient zich terughoudend op te stellen bij de beoordeling van de vraag of een reclame in strijd is met de goede smaak en het fatsoen of met de goede zeden, gelet op het subjectieve karakter daarvan’. ‘De gewraakte uitingen overschrijden de grenzen van het toelaatbare niet. In de uitingen zijn de kleding en de poses van de vrouw weliswaar uitdagend en sexy, maar niet pornografisch. Er is nauwelijks naakt te zien en er is geen sprake van expliciete seksualiteit. De foto’s zijn van mooie kwaliteit en hebben een hoog kunstzinnig gehalte, als gevolg van compositie en kleurgebruik. Dit relativeert een eventuele erotische lading.’

De klager was dit keer niet Johan Nijenhuis, maar een ‘jonge moderne vrouw (27 jaar)’, die benadrukte dat niet alleen ‘de oude feministen’ zich aan de reclame storen. ‘Concrete cijfers laten zien dat jonge meiden last hebben van het langzaam maar zeker veranderende beeld ten aanzien van vrouwen. Dit beeld kan resulteren in een verlaagd zelfbeeld, maar ook in een verandering van het gedrag van jongens jegens meiden.’

Volgens Suit Supply zijn de uitingen absoluut niet vrouwonvriendelijk. De geportretteerde vrouw is modern, zelfbewust en heeft de afgebeelde situatie onder controle. De vrouw wordt niet als lustobject gepresenteerd, maar als gelijkwaardige ‘partner-in-crime’ van de man, aldus het herenmodemerk.