jpekker

De crisis lijkt aan Cannes voorbij te gaan

Wraaaaaahhhhh! Een onverstaanbare oerkreet doet alle hoofden in dezelfde richting draaien. Een dikkige jongeman met rood-paarse haren, slechts gekleed in zijn onderbroek en legerkistjes, stapt met ferme passen over de Croisette. Hij wordt gevolgd door een meute zombies met slecht aangebrachte wonden. Ze dragen plastic, met nepbloed besmeurde ledematen en bordjes met teksten als ‘Occupy Cannes!’ Het is de dagelijkse optocht van Troma, een productiehuis gespecialiseerd in trashy B-horrorfilms. Er zijn nog verbazingwekkend veel dagjesmensen die met op de foto willen.

Even verderop kun je ook op de foto met een Belgisch meisje dat rondloopt in een zelfde witte jurk zoals Marilyn Monroe droeg in The Seven Year Itch. Honderd meter verder loopt een met twee luid krijsende speenvarkens. Op hun rug staat de filmtitel Redi rected. Het is‘an outrageous Hangover-meet-Guy Ritchie type criminal action comedy’ vertelt de man. Nieuwe films worden altijd vergeleken met bekende oude. Op een steenworp afstand staat een groep vrouwen te demonstreren tegen hondenvlees.

In Cannes hangen overal billboards en banieren om nieuwe films onder de aandacht te brengen. De gevel van het Majestic Hotel gaat schuil achter bewegende reclame voor Catching Fire, het tweede deel van The Hunger Games-trilogie, die dit najaar in de bioscopen wordt verwacht. Op het Carlton Hotel is een enorme digitale klok aangebracht die terugtelt naar de dag waarop World War Z in première gaat, een actiespektakel met Brad Pitt in de hoofdrol.

De dagjesmensen komen vooral om een glimp op te vangen van het circus en de sterren. Buiten hun zicht wordt er in Cannes ook – en misschien wel eerst en vooral – in nieuwe films gehandeld. Distributeurs, omroepen en ‘dvd-boeren’ lopen de met posters en flyers behangen stands van de sales agents af, en trekken van het ene bioscoopzaaltje naar het andere, op zoek naar die ene parel of die blockbuster die de complete concurrentie over het hoofd heeft gezien. Ook in de Nederlandse stand is het druk – het aanbod varieert van Borgman en Ricky Rijneke’s Silent Ones tot Ushi en Farmer & Love (Leve Boerenliefde). De groeten van Mike doet het goed, De Marathon en Body Language zijn ook al verkocht. Er is veel belangstelling voor Nova Zembla.

De economische crisis lijkt aan Cannes voorbij te gaan; de filmmarkt is groter dan ooit. Er lopen meer dan 10 duizend professionals rond, afkomstig uit meer dan 100 landen – een toename van 7 procent ten opzichte van vorig jaar.

Op de markt is keuze uit meer dan 5.000 films. 16 procent daarvan is documentaire, 160 films zijn in 3D, 40 procent moet nog gerealiseerd zullen worden.

Het zijn zeker niet alleen verantwoorde, hoogst artistieke meesterwerken. Sterker: het gros is pulp als, zoals de documentaire Inside The Fifty Shades (‘real women confess’) of de erotische film Be my slave (‘based on Satamishu’s best-selling erotic novel’).

De kosten gaan vaak voor de baat. Er worden luxe feesten, lunches, borrels en ‘exclusieve previews’ gegeven in de duurste hotels en op peperdure jachten. Sterren worden opgetrommeld om de nieuwe waar aan te prijzen.

De Braziliaanse voetballegende Pele was even in Cannes om een speelfilm over zijn jonge jaren vlot te trekken. “Er moet nog een ventje worden gevonden dat net zo goed kan voetballen als ikzelf” vertelde Pele. Haast is geboden; de film moet voor het WK-voetbal in Brazilië in première gaan. Brazilië wordt overigens wereldkampioen, wist Pele ook nog te melden.

Justin Timberlake, toch al in Cannes omdat hij een rolletje speelt in de geweldige nieuwe film van de gebroeders Coen, zong op een strandfeest Donna Summers Love to love you Baby om Spinning Gold onder de aandacht van buyers te brengen, waarin hij een vermaarde platenbaas zal spelen. David Hasselhoff is drie dagen ingevlogen voor de promotie van de komedie Killing Hasselhoff. “Dit is een internationale markt, wij zijn hier met een internationale film en de ontvangst op de markt is gewoonweg geweldig”, liet hij optekenen in de Amerikaanse vakbladen, die tijdens het festival dagelijks alle aankopen melden.

Vorig jaar mengden regisseur James Toback (Fingers, Tyson) en acteur Alec Baldwin zich in het Cannes-circus; de twee zeiden te werken aan Last Tango in Tikrit, een heftig, expliciet drama gesitueerd tijdens de Irak-oorlog. Het resultaat van hun under cover-zoektocht naar geld, Seduced and Abandoned, is een even vermakelijk als inzichtelijk inkijkje in de wonderlijke wereld van filmfinanciering, dat in Cannes is opgenomen in het hoofdprogramma.

Kunst en commercie gaan prima samen.