jpekker

De Cannes-titels waarnaar het meest wordt uitgekeken

The Tree of Life, de vijfde speelfilm van kluizenaar/filmmaker Terrence Malick, de enige Amerikaanse film in de Gouden Palm-competitie. Het is een wonderschone, fascinerende meditatie over opvoeden, verlies van onschuld, de cirkel van het leven, en vaders en zonen, met de Hollywoodsterren Brad Pitt en (in een veel kleinere rol) Sean Penn.

Le gamin au velo, waarmee de Waalse broers Jean-Pierre et Luc Dardenne na Rosetta en L’enfant kans maken op hun derde Gouden Palm. Over een joch dat op zoek gaat naar zijn verdwenen vader, met een hoofdrol voor de Belgische actrice Cécile De France.

La piel que habito, Pedro Almodóvars verfilming van Thierry Jonquets psychologische thriller Tarantula, met Antonio Banderas als een plastisch chirurg die wraak wil op de man die zijn dochter verkrachtte.

Restless, een film over twee buitenbeentjes van de eigenzinnige Amerikaanse regisseur Gus Van Sant, die in 2003 de Gouden Palm won met Elephant. Geselecteerd als openingsfilm van Un certain regard, de tweede competitie voor (nóg) kunstzinnigere producties.

We need to talk about Kevin van de Schotse Lynne Ramsay (Ratcatcher, Morvern Callar), over de band tussen een moeder en haar zoon, die een slachting aanricht met een kruisboog. De naam van Tilda Swinton zingt al rond als winnares van de prijs voor beste actrice.

Melancholia van Lars Von Trier, die in 2000 de Gouden Palm al eens won met Dancer in the Dark. Het is een kruising tussen een romantisch drama en sciencefiction, met hoofdrollen voor o.a. Kirsten Dunst en Charlotte Gainsbourg.

Ichimei (Hara-kiri: Death of a samurai) van Takashi Miike (Audition, Ichi The Killer), de eerste 3D-film in de competitie van het festival van Cannes, en een remake van de Masaki Kobayashi legendarische periodefilm Harakiri uit 1962.

Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides van Rob Marshall, met Johnny Depp voor de vierde keer als de incapabele piraat Jack Sparrow en Pénelope Cruz als zijn dubbelhartige voormalige liefde. Ondanks een embargo reeds vernietigd in de Engelse krant The Guardian.

Elena, een familiedrama van de Russische meester Andrej Zvyagintsev (The Return, The Banishment), op het laatste moment aan het programma toegevoegd als slotfilm van Un certain regard.

Sleeping Beauty van de Australische schrijfster Julia Leigh, een erotisch sprookje’ met Emily Browning (Sucker Punch) als zich prostituerende studente die zich door de haar tiegediende drugs de volgende ochtend niets herinnert van haar nachtelijke escapades. In Cannes is iedereen altijd op zoek naar een ‘schandaalfilm’. In dat licht zou Urszula Antoniaks Code blue ook hoge ogen kunnen gooien.