jpekker

De Beste Nederlandse Kinderfilm op Cinekid

Aan de vooravond van Cinekid stak directeur Sanette Naeyé op CinemaTV de loftrompet op de Nederlandse kinderfilm. Die is de Scandinavische ver voorbij. In hoeveelheid en in kwaliteit.

Om eer te bewijzen aan de Nederlandse kinderfilm en om hem nóg verder op te stuwen in de vaart der volkeren presenteerde Cinekid deze editie een speciale competitie: de UPC Beste Nederlandse Kinderfilm, bestaand uit een beeldje en 7500 euro voor de regisseur (wat opmerkelijk is; de prijs voor de beste film gaat bijna overal naar de producent).

Er dongen 9 films mee naar de prijs: de openingsfilm Briefgeheim, die als enige Nederlandse film ook in de internationale competitie was opgenomen, Foeksia de miniheks, Lang & Gelukkig, Ernst, Bobbie en het geheim van de Monta Rossa, Anubis en de wraak van Arghus, het drieluik Bardsongs, het in eigen beheer gemaakte docudrama De schatjes van Lombok, de telefilm Vakantie in eigen land, en de regisseurloze jeugdfilm Iep!, begin dit jaar al geselecteerd voor het kinderfilmfestival van Berlijn. (Volgens de reglementen – in principe komen alle Nederlandse kinderfilms in aanmerking die het afgelopen jaar zijn gemaakt – had ook Sinterklaas en het Pakjes Mysterie mogen meedingen, maar de makers hebben aangegeven geen interesse te hebben.)

De jury, bestaand uit Pien Houthoff, Joram Lürsen, Ron Sterk (voorzitter), Mieke Vanderhaeghen en ikzelf, nomineerde Briefgeheim, Foeksia de miniheks en Iep! als eerste UPC Beste Nederlandse Kinderfilm; de prijs ging na enig wikken en wegen naar regisseuse Simone van Dusseldorp (Briefgeheim).

Zo ver zo goed. Echter, om mee te dingen naar de prijs moesten de film volgens de nieuwbakken reglementen ook worden vertoond aan het Cinekidpubliek. Met als gevolg dat er op Cinekid films draaiden die wat mij betreft helemaal niet thuishoren op het festival. Sterker: Cinekid is, dacht ik, ooit in het leven geroepen om een jong publiek te laten zien dat er ook andere films worden gemaakt dan Ernst en Bobbie en Anubis. Die trekken overigens ook zonder Cinekid wel volle zalen in de herfstvakantie.

Zou het geen beter idee zijn om de première-eis voor Nederlandse producties te laten vallen, zodat de beste Nederlandse kinder- en jeugdfilms gewoon kunnen meedingen naar de Cinekid Leeuw én op het festival te zien zijn?