jpekker

Critics’ Choice IV: Sustainable Criticism

Is filmjournalistiek verworden tot een meningenindustrie? Een service-economie? Hoe zit het met de druk die er op steeds meer journalisten en academici wordt uitgeoefend en met het politiek gevoede maatschappelijke wantrouwen tegen de journalistiek én de kunst in het algemeen? Hoe kunnen we het (na)denken en spreken in geschreven of live-vorm over film her-denken en heruitvinden?

De vragen die de afgelopen drie jaar in het Critics’ Choice-programma op het International Film Festival Rotterdam werden geagendeerd, over de duurzaamheid van de filmjournalistiek en de nieuwe vormen die de criticus sinds de digitalisering ter beschikking staan, blijven urgent in tijden van post truth, fake news en filter bubbles.

Critics’ Choice IV: Sustainable Criticism, dat net als de eerdere edities wordt gecureerd door Dana Linssen en Jan Pieter Ekker, brengt de dilemma’s en obstakels van de filmjournalistiek in kaart en fungeert als een laboratorium en speelveld voor het ontdekken van innovatieve, bestendige en veerkrachtige nieuwe vormen en strategieën.

“THE MOVIE IS JUST THE BEGINNING”
Three thoughts on I, Tonya, gemaakt door Hedwig van Driel en Menno Kooistra voor Craig Gillespie’s I, Tonya.

“IT WAS THE FIRST TIME THAT I WAS CONFRONTED WITH DEATH, THAT I SAW SOMEONE DIE SLOWLY”
Marked by an Image, gemaakt door David Verdeure/Filmscalpel voor Kantemir Balagovs Tesnota.

“OKAY, OKAY, OKAY; THAT’S MORE THAN I NEED TO KNOW. I DON’T WANNE BE SPOILED”
Reading/Binging/Benning, gemaakt door Kevin B. Lee en Chloé Galibert voor James Bennings Readers.

“I’VE JUST SEEN POSSESSED FOR THE SECOND TIME AND I’M STILL WAITING TO FIND OUT WHAT I THINK”
Possessed processed, gemaakt door Team Metapossessed voor Possessed van Metahaven en Rob Schröder.

“WHAT CAN BE SAID OF MANIFEST DESTINY TODAY? WHERE IS IT NOW, WHO IS IT NOW?”
Video essay gemaakt door Jesse McGoff voor Valeska Grisebachs Western.