jpekker

Critics’ Choice 8: Re/United

Voor de achtste keer organiseren Dana Linssen en Jan Pieter Ekker het contextprogramma Critics’ Choice tijdens het International Film Festival Rotterdam.

Toen we eind vorig jaar met IFFR-directeur Vanja Kaludjercic ideeën voor de editie van 2022 bespraken, leek één ding vast te staan: dit zou het jaar worden waarin films en filmfestivals weer plaats zouden vinden waar ze horen: in bioscopen en filmtheaters, live en on site. Kortom: Re/United.

Het liep anders. We kwamen wéér in een lockdown terecht. En de sector die vanaf het begin af aan adequaat een reeks maatregelen en aanpassingen had genomen om veilig bezoekers te kunnen ontvangen werd daar onevenredig hard door getroffen.

Maar de video-essays die we hadden uitgezet komen er toch. We laten ze gedurende het jaar maken en vertonen ze op het moment dat er IFFR-films de bioscopen bereiken en hun publiek gaan vinden. Critics’ Choice 8 duurt wat ons betreft het hele jaar.

En begint nu: de Spaanse, in Nederland wonende en werkende beeldredacteur Noemí, de drijvende kracht achter het collectief Now You See Me Moria, wier bijzondere tentoonstelling in het Stedelijk Museum Amsterdam ons was opgevallen, maakte een video-essay bij Mijke de Jongs Along the Way.

Dat was de beoogde openingsfilm van het 51ste IFFR, maar toen het festival digitaal ging, verdween Along the Way – over de Afghaanse tweelingzussen Nahid en Malihe, die De Jong ontmoette toen zij als vrijwilliger werkte in het vluchtelingenkamp Moria op Lesbos – van de radar. Maar toen de bioscopen op de dag van de opening van het IFFR weer open mochten, werd alsnog een vertoning van Along the Way ingepland. Zodat we Noemí’s korte film alsnog willen laten zien: nu online en vanaf 14 april in de bioscopen.

Het video-essay van Noemí en het collectief Now You See Me Moria is hier te zien.
De tentoonstelling Now You See Me Moria in het Stedelijk Museum Amsterdam is verlengd t/m 31 maart.
De ‘First Look Reviews’ van de films in de Tiger Competitie van het IFFR, een project in samenwerking met de Filmkrant, zijn hier te lezen.