jpekker

Cannes, Samedi 23 mai 2015

IMG_0733

Mijn eerste keer Cannes was in 2001, als ik het me goed herinner; ik was hoofdredacteur van Skrien en ik had een blauwe pas. Ik heb intussen dus zo’n 150 nachten in Cannes doorgebracht, in een stuk of 10 hotels. In Hotel des Orangers was ik al eens eerder, toen ik nog bijsprong bij de VPRO. Mijn kamer was zo klein dat mijn koffer er niet inpaste.

Nu was het prima. Er stonden pantoffels klaar met het Cannes-logo erop, het kamermeisje zette mijn tandenborstel en tandpasta iedere dag in een plastic bekertje. En het ontbijt was prima. En inclusief. Ik was op alles voorbereid toen ik vanochtend uitcheckte, maar het viel dus mee. Met de taxichauffeur praatte ik over Max Verstappen (“Un grand champion, c’est exceptionel!”), want Nederlandse films of filmmakers kende-ie niet. Terwijl we naar het vliegveld reden, moest ik denken aan de documentaire Steve McQueen – The Man & Le Mans, die ik ook graag had willen zien…

Natuurlijk was ik weer veel te vroeg op het vliegveld; mijn vrees te laat te komen heeft me al vele uren slaap gekost, maar het gaat niet meer over, denk ik.

IMG_0407

Hans Beerekamp liet op twitter nog weten dat hij het schreeuwritueel (“Raúúúúúúúúúl!”) voor aanvang van de films in Grand Théatre Lumière altijd associeerde met cameraman Raoul Coutard (zonder argument). Dana Linssen wees me op een blog van Roger Ebert: “Legend had it that one day in the infancy of the festival, a guy was saving a seat for his pal Raoul. The screening was packed and he was having trouble defending the seat. In desperation, he called out. The fact that this practice has survived for 35 years that I know about, kept alive by people who have never met one another, explained to each curious new festivalgoer, is an excellent demonstration of the Richard Dawkins theory of memes. A meme is an idea, phrase, cliché or tune that leaps from one mind to another in its attempt to survive, just as genes leap from body to body. Someday years from now, somebody reading this will call out for Raoul at a festival. Who knows. Maybe it will be Scott Collette. Remember: Only the Debussy. Never the Lumiere. I can’t begin to explain how gauche that would be.”

Al met al was #Cannes2015 geen heel erg sterke editie, maar ik heb toch wel weer veel moois gezien. Ik heb sowieso heel veel gezien; meer dan dertig films. Verder bijna twintig interviews gedaan (Catherine Deneuve, Cate Blanchett, Valérie Donzelli, Matthias Schoenaerts, Jacques Audiard, Benicio del Toro, Jaco van Dormael, Gus Van Sant, Apichatpong Weerasethakul, Hirokazu Kore-eda, Hou Hsiao Hsien, Jia Zhangke, Joachim Trier, Woody Allen, Nanni Moretti, Paolo Sorrentino, Asif Kapadia en László Nemes) en een handvol persconferenties bezocht. En tien stukken geschreven voor Het Parool en tien blogs.

Mijn ideale rijtje Cannes-winnaars:
Gouden Palm: Carol van Todd Haynes
Grote Prijs: Saul fia van Laszlo Nemes
Prijs voor de Beste Regisseur: Hou Hsiao Hsien voor The Assassin
Juryprijs: Youth van Paolo Sorrentino
Prijs voor het Beste Scenario: Dheepan van Jacques Audiard
Prijs voor de Beste Acteur: Geza Rohrig in Saul fia
Prijs voor de Beste Actrice: Zhao Tao in Mountains May Depart van Jia Zhangke (maar eigenlijk moet die prijs naar Cate Blanchett en Rooney Mara, maar dat kan niet als Carol de Gouden Palm wint. Dan moet Saul fia de Gouden Palm maar winnen… En Vincent Lindon de prijs voor de beste acteur voor zijn rol in La Loi du marché van Stéphane Brizé)

Mijn Top (20)15:
Saul fia / Son of Saul (Lászlo Nemes)
Les Mille et Une Nuits / Arabian Night (Miguel Gomes)
Carol (Todd Haynes)
Cemetery of Splendour (Apichatpong Weerasethakul)
Youth (Paolo Sorrentino)
The Assassin (Hou Hsiao Hsien)
Mountains May Depart (Jia Zhangke)
Le Tout Nouveau Testament (Jaco Van Dormael)
The Treasure (Corneliu Porumboiu)
AN (Naomi Kawase)
Peace to Us in Our Dreams (Sharunas Bartas)
Mustang (Deniz Gamze Erguven)
Dheepan (Jacques Audiard)
Maryland (Alice Winocour)
A Perfect Day (Fernando León de Aranoa)
Buiten mededinging ook heel fijn: Inside Out (Pete Docter) en Mad Max: Fury Road (George Miller)

Zie ook de (niet 100% consequente) cijfers, ballen en sterretjes die ik gaf tijdens het festival.

IMG_1732

IMG_1728