jpekker

Cannes, Mercredi 13 mai 2015

pas

Daags voordat ik naar Cannes vertrok, racete ik van afspraak naar afspraak in Amsterdam: met Rudi Fuchs liep ik langs de beeldenroute die hij heeft uitgezet in Amsterdam-Zuid, met Thijs groot Wassink sprak ik over het imposante The Chinese Photobook dat hij heeft gemaakt in eendrachtige samenwerking met Ruben Lundgren en Martin Parr, en galeriehouder Antoinette de Stigter vertelde over herman de vries, die geniet van alle aandacht op de Biennale van Venetië. Daarna nog even op en neer naar Haarlem, voor een gesprekje met de nieuwe IFFR-directeur Bero Beyer over een vervolg op de Critics’ Choice. Mijn kaartjes voor De Warme Winkel heb ik maar van de hand gedaan, want ik moest ook nog een koffer kopen en mijn eerste stuk voor Het Parool schrijven. En stemmen voor de Nederlandse inzending voor de European Film Awards 2015. En om half 6 weer op, want ik had bedacht dat het handig was om om 7 uur te vliegen.

Het voordeel daarvan was dat ik – terwijl ik geen gebruik maakte van de Uber-heli’s –nog net op tijd was voor de openingsfilm La tête haute van Emmanuelle Bercot, waarin Catherine Deneuve een ingoede kinderrechter speelt die probeert een onhandelbare jongen op het rechte pad te krijgen. De vergelijking met Mommy is snel gemaakt, maar La tête haute is afstandelijker en degelijker en ook iets te lang. En je moet wel erg je best doen om ook te willen dat het goed komt die jongen, maar daar worstelen de personages in de film ook mee, dus dat is op zich niet slecht.

3 sterren. Ik doe deze editie mee aan de poll van todaslascriticas, samen met internationale filmcritici, en ik geef sterren op de site van VPRO Cinema, samen met mijn Nederlandse collega’s Bor Beekman, Coen van Zwol, Robbert Blokland, Gerhard Busch en Ronald Rovers.

IMG_0402

Daarna naar de persconferentie van de jury, die vooral heel melig was. En de eerste competitiefilms gekeken: het mierzoete Umimachi diary (Our little sister) van Kore-eda Hirokazu en het krankzinnige Il racconto dei racconti (Tale of tales) van Matteo Garrone, die steeds verder van het padje raakt. Als ik interviews met ‘m had, zou ik ze afzeggen…

Ik heb overigens bedacht om niet langs te gaan bij alle persbureaus, maar te kijken hoe ver ik kom met mail en sms. In Nederland heb ik al het nodige kunnen regelen, van Emmanuelle Bercot, Valérie Donzelli, Arnaud Desplechin, Matthias Schoenaerts, Jacques Audiard, Benicio del Toro, Denis Villeneuve, Jaco van Dormael, Mark Osborne, Gus Van Sant, Catherine Deneuve, Apichatpong Weerasethakul, Hirokazu Kore-eda, Hou Hsiao Hsien, Jia Zhangke, Joachim Trier, Woody Allen en Parker Posey, Todd Haynes, en Nanni Moretti, Paolo Sorrentino en Laszlo Nemes moet ik nog hiren. Andere dingen lukken niet: “GASPARD NOE sta je 5de ena laaste en is heel gelimiteerd / AMY is betalend en helaas niets voor jou,” mailde een publicist. En Yorgos Lanthimos komt naar Nederland, meldde een ander. Daar heb ik hier niks aan, maar het scheelt wel weer tijd…