jpekker

Cannes jour 8, mercredi 21 mai

Ryan

Na dik anderhalf uur moest ik het voor gezien houden bij Michel Hazanavicius‘ The Search. Niet omdat het een prul is, maar omdat ik erbij in slaap viel en ik nog krankzinnig veel moest doen. Allereerst langs bij  Christine Aime om te informeren waarom de persconferentie van Jean-Luc Godard uit het schema was verdwenen.

De aardige vrouw achter de persbalie ging even informeren. Na een minuut of vijf kwam ze terug. “Hij is er niet”, moet ik zeggen. “Ik mag niet zeggen dat hij niet komt, alleen dat hij er niet is.”

Een semantische kwestie, die weliswaar passend was bij het recente werk van Godard, maar weinig licht op de zaak wierp. Dus vroeg ik of ik perschef Christine Aime zelf even zelf kon spreken. Dat kon. Ze kwam juist naar buiten met een A4-tje met de officiële verklaring: ‘Annulation / Cancellation. Conference de press / Presse conference. Adieu au Langage de / by Jean-Luc Godard’ Meer stond er niet. Desgevraagd vertelde Aime dat ze echt niet meer wist en dat het festival het nieuws ook via L’Agence France-Presse had moeten vernemen.

Buitengewoon jammer, maar het zorgde wel voor wat lucht in mijn dagschema…

Dacht ik.

ticket

Maar ik had buiten Ryan Gosling gerekend. De interviews met de Hollywoodster stonden gepland om 2 uur; de inchecktijd was half 2. Toen ik ruim op tijd arriveerde, was het er al behoorlijk druk. Want alle genomineerde journalisten wilden uit onder de verplichte interviews met de castleden Iain de Caestecker, Matt Smith en Reda Kateb; alleen Gosling was interessant. En er wachtte iedereen nog tal van andere afspraken: interviews met Gong Li, een persconferentie van Sergei Loznitsa, de wereldpremière van Jean-Luc Godards Adieu au langage

AD-journalist Ab Zagt had andere zorgen; hem werd verteld dat hij zich vanochtend per mail had afgemeld… Het misverstand werd binnen een vloek en een scheet rechtgezet, dat is Ab wel toevertrouwd.

Nadat me door een van de PR-dames was verteld dat ik goed moest onthouden dat ik in groep 4 zat, kreeg ik een formulier in handen gedrukt. Of ik mijn mening over de film wilde opschrijven.

Het moet niet veel gekker worden.

3D

Ruim een uur later, dus met een dik half uur vertraging, werden de vijf groepen in verschillende zithoeken neergezet. En begon het wachten opnieuw; welk ‘talent‘ zou als eerste bij onze groep worden geposteerd? Het bleek Matt Smith. We sleepten ons er gezamenlijk doorheen.

Daarna was het wel raak: Gosling schoof aan. Hij vertelde over TM en over de droomanalisten, waarmee hij de acteurs had laten werken tijdens de opnamen van Lost River. De film wordt er niet beter door, maar het was wel een interessant interview.

Gosling was nog niet afgevoerd of driekwart van de groep stoof weg, tot ergernis van de sputterende PR-dames. Ik ook, ik moest naar Godard. De twee overgebleven journalisten hadden Iain de Caestecker en Reda Kateb voor zich alleen…

NB: Wat ik van alle films vind, vind je hier en hier.