jpekker

Cannes jour 6, lundi 19 mai

schema

Vanaf een uur of 8 nemen filmjournalistiek uit alle hoeken van de wereld dagelijks bezit van Grand Théâtre Lumière, de grootste zaal van het festival, waar ’s middags en ‘s avonds ook de galapremières plaatsvinden

Ik zat vanochtend voor de zoveelste keer naar mijn onmogelijke dagschema te staren toen ik achter me hard ‘Appie!!!’ hoorde roepen. Het was @bobbieblok, die @abzagt begroette.  ‘Homo’s! riep die vrolijk terug, en hij posteerde zich op gepaste afstand van @bobbieblok, @Rubenfilm en NRC’s Peter de Bruijn. ‘Pisnicht’ wierp @bobbieblok @abzagt nog vrolijk toe.

Bijna iedereen, ook ik, heeft in iedere zaal zo ongeveer dezelfde plek. In Lumière zit ik altijd rechtsachter, zodat ik als de film is afgelopen snel bij de uitgang ben en dus ook snel bij de aansluitende persconferentie kan zijn, zodat ik daar ook weer op mijn ‘vaste’ plek kan gaan zitten. In Debussy zit ik rechts van het midden, ook achteraan. In Bazin dan weer links, en altijd zo dicht mogelijk bij het gangpad. Klinkt dat ietwat neurotisch?

aantekeningen

Als je het al niet was, word je het wel in Cannes. Rond de 4000 journalisten hollen van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat van film (vandaag Foxcatcher, Xenia, Jauja en Bird People gezien) naar interview (Ruben Östlund, Ned Benson en Tommy Lee Jones) naar persconferentie (Foxcatcher, Maps to the Stars) en weer terug. Als het publiciteitsmeisje “Het loop een beetje uit” zegt, weet je dat je in de problemen komt. Toen ik me vanmiddag meldde voor mijn interview met Östlund keek de pr-dame verbaasd. Ze had gelijk: ik had een 5 voor een 4 aangezien in mijn schema en was een uur te vroeg. Andersom was erger geweest, maar ik had Xenia dus gewoon kunnen uitkijken…