jpekker

Cannes-donderdagblog

Directeur Thierry Frémaux meldde het nieuws twee keer; voor aanvang van de wereldpremière van Sergei Loznita’s Donbass en nogmaals bij de vertoning van Mark Cousins documentaire The Eyes of Orson Welles: het festival is door de rechter in het gelijk gesteld in de zaak die de Portugese producent Paolo Branco was begonnen om te voorkomen dat The Man Who Killed Don Quixote volgende week zaterdag wordt vertoond als slotfilm.

Frémaux was zichtbaar opgelucht, en Gilliam, die in 2000 al een eerste poging deed Cervantes’ klassieker te verfilmen, moet dat ook zijn geweest. Eerder deze week was hij met een beroerte in het ziekenhuis opgenomen, nu twitterde hij: “After days of rest and prayers to the gods I am restored and well again. So is The Man Who Killed Don Quixote! We are legally victorious! We will go to the ball!

Dit soort reuring heeft het festival hard nodig; de eerste dagen zijn tam, op de meeste films valt wel het een en ander aan te merken. Het meest geslaagd tot nu toe: Plaire, aimer et courir vite van Christophe Honoré (dat voor een klein deel aan de Amsterdamse grachten werd opgenomen), Wildlife, het regiedebuut van Paul Dano, Leto van Kirill Serebrenikov (een soort Russische 24 Hour Party People), Dead Souls van Wang Bing (hoewel ik maar 2 van de 8 uur heb gezien), The Eyes of Orson Welles van Mark Cousins (maar ik ben bevooroordeeld) en Sergei Loznitsa’s naar propaganda neigende klucht/aanklacht Donbass.

Aan het eind van de middag nog even een Gin Tonic gedronken met Mita de Groot, de PA van Paul Verhoeven, die zelf ook nog even aanschoof. Ze brachten een bliksembezoek aan Cannes, om samen met producent Saïd Ben Saïd, de actrices Virginie Efira en Charlotte Rampling en Judith C. Brown, de auteur van het boek Immodest Acts: The Life of a Lesbian Nun in Renaissance Italy, distributeurs over het project te vertellen en de laatste puntjes op de i te zetten voordat half juli de opnamen van Benedetta – zoals Sainte Vierge inmiddels is herdoopt – van start gaan in Italië. Als het geen The Man Who Killed Don Quixote-achtig project wordt, is Benedetta klaar voor de volgende editie van Cannes – ik kijk er nu al naar uit, reuring verzekerd!

Nog meer goed nieuws: ik hoorde later op de borrel van Eye in het Nederlandse paviljoen dat Verhoeven eerder deze week ook geld van het Filmfonds ontvangen, voor een kleine Nederlandse film naar een scenario van Robert Alberdingk Thijm.