jpekker

Cannes-blog donderdag 17 mei

Schoenaerts, Cotillard en Audiard voorafgaand aan de persconferentie

In de persruimte zat ik naast een vrouw die naar zichzelf zat te kijken terwijl ze naar een scherm zat te kijken waarop in herhaling te zien was dat ze een vraag stelde tijdens de persconferentie eerder op de dag. Droste in Cannes. Jacques Audiards sterke, melodramatische outsiderromance De rouille et d’os (met fijne rollen voor Marion Cotillard en de nieuwe Vlaamse reus Matthias Schoenaerts, een schitterende orka-show op muziek van Katy Perry en een weergaloos gefilmd ongeluk) die ik vanochtend zag in het festivalpaleis, is voor een deel opgenomen in Cannes, onder meer bij het festivalpaleis en op het strand. Droste in Cannes. En in Robert Weide’s documentaire Woody Allen: a documentary (niet zo’n sterke titel trouwens) verscheen AD-filmjournalist Ab Zagt plotseling in beeld. Tijdens een junket, niet langer dan een paar tellen, maar prominent in beeld. Droste in Cannes.

Voor zover ik kan nagaan, ben ik niet gefilmd tijdens het fijne interview dat ik vanmiddag had met Wes Anderson. De Amerikaanse regisseur, gekleed in een suède pak, met de International Harold Tribune in zijn binnenzak en zijn handen de hele tijd in zijn broekzakken, nam ruim de tijd en de groep was met zes collega’s niet eens zo heel erg groot. Daarna snel door naar de openingsfilm van de tweede competitie Un certain regard: Mystery van de Chinees Lou Ye (Suzhou River, Summer Palace). Anders dan bijvoorbeeld in Rotterdam, waar direct naar het Engels wordt overgeschakeld, gaat zo’n opening hier overigens gewoon in het Frans. Festivaldirecteur Thierry Frémaux doet alles in het Frans, en alle anderen eigenlijk ook. Behalve juryvoorzitter Tim Roth dan, die zei direct dat hij geen woord Frans sprak, en heette alle aanwezigen vervolgens welkom in het ‘socialistische Frankrijk’, “Heel goed”, zei hij er direct achteraan.

De films van vandaag (zie voor meer meningen cinema.nl)
Jacques Audiard – De rouille et d’os: ****
Lou Ye – Mystery: **
Alejandro Fadel – Los savajes: *** 1/2
Ulrich Seidl – Paradies-Liebe: ****
Darezhan Omirbayev – Student: ***