jpekker

Cannes dag 6: maandag 17 mei

Cannes-president Gilles Jacob kijkt tevreden naar L'Arpenteur de la Croisette

Zonder al te veel last van de Hollandse party naar Biutiful, Alejandro González Iñárritu’s opvolger van Babel, waarvoor hij vier jaar geleden op het festival van Cannes werd onderscheiden als beste regisseur. Een hartverscheurend, inktzwart drama, met een glansrol van de Spaanse acteur Javier Bardem. Tranen met tuiten gehuild…

Er waren helaas geen interviews mogelijk met Iñárritu. Dat kon alleen als de film al een Nederlandse distributeur heeft. Maar Biutiful is vooralsnog veel te duur voor de Nederlandse distributeurs.

Ook interviews met de Franse meester Jean-Luc Godard behoorden niet tot de mogelijkheden. Ruim voor het festival had ik al een visje uitgegooid bij Wild Bunch, de Franse sales agent van Godards Film Socialisme. Ze zouden hun best doen. Als Godard iets zou doen in Cannes, zou ik het zeker horen. Maar tijdens het festival liet Premier PR weten dat Godard helemaal niets doet. Ze waren al blij als hij op kwam draven voor de persconferentie.

Dat was niet zonder reden. De persconferentie werd zonder opgaaf van reden gecanceld. Op het allerlaatste moment – daar heb je dan al je schema’s omheen gebouwd. Maar met de woorden NO COMMENT als slotbeeld was Godards absentie misschien ook weer niet zo heel erg verrassend… Aan Film Socialisme was overigens geen touw vast te knopen, en saai, humor- en poëzieloos bovendien… En toch had ik Godard graag gesproken… (niet iedereen overigens: een Nederlandse collega noemde hem – zeer platisch – de dorpsgek die nog een keer mag komen opdraven voordat-ie zijn houten jas aantrekt)

’s Middag naar documentaire over Gilles Jacob, de even oude als ijdele festivalpresident. In Gilles Jacob – L’Arpenteur de la Croisette (‘Citizen Cannes’) haalt hij herinneringen op aan zijn jeugd, de oorlog, het festival en alle mooie actrices die er in de loop der jaren over de rode loper liepen. Regisseurs als Quentin Tarantino, Wim Wenders, Claude Chabrol, Ken Loach en Pedro Almodovar steken de loftrompet op de schrijver/editor/filmmaker/fotograaf/criticus/tennisser/acteur. Die zat er dan ook tevreden bij te spinnen.

Op weg naar een stokbroodje nog even staan praten met R U There-producent Frans van Gestel, die na de geslaagde première van zondagavond geen stem meer over had. ‘s Avonds naar Copie conforme van Abbas Kiarostami, een temerige variatie op Theo van Goghs Blind Date met een knappe rol van Juliette Binoche… Om half 10 stond ik klaar bij Cinéma de la Plage voor de verrassingsfilm. Maar de verrassing was dat er geen film was…