jpekker

Cannes Dag 3: vrijdag 17 mei

Het Heli-feest was fijn, hoewel er slechts één bar was, waarachter slechts één meisje stond, met een beperkt assortiment, waardoor bijna iedereen heel lang moest nadenken wat hij dan moest bestellen. Omdat ik er rechtstreeks uit de late film arriveerde, was ik slightly underdressed, wat de aandacht trok van de overijverige bewakers. En toch was het leuk, met veel Mexicanen en een enorm contingent Nederlanders, want Lemming Film is coproducent van Heli (Escalante was twee weken in Amsterdam om postproductie te doen bij Filmmore) en het Filmfonds droeg 75 duizend euro bij.

2 uur thuis, 7 uur op, want iedere ochtend staat om half 9 de eerste film alweer op het programma. Vandaag was dat Le passé van de Iraanse Oscar- en Gouden Beer-winnaar Asghar Farhadi (A Revolution), een mooi, maar wat mij betreft net iets te geconstrueerd drama om mij echt te ontroeren. Maar Gouden Palm-jurylid Nicole Kidman was naar verluidt na afloop wél in tranen…

Tijdens de film bedacht ik me dat het vrijdag was, en dat de deadline voor mijn volgende stuk voor Het Parool dus niet de volgende ochtend was, maar binnen een paar uur. Nog even naar de persconferentie geweest van Jia Zhangke, en fluks naar mijn kamer om te tikken. Vervolgens welgemoed naar het Carlton voor een interview met Emma Watson. “Kom maar gewoon om een uur of 2, dan zet ik je wel ergens tussen”, had de publiciteitsmedewerker gemaild, die helemaal niks meer van haar agent had gehoord. Heb drie kwartier zitten wachten, maar het was de moeite waard.

Daarna The Selfish Giant gezien, een aardig Shane Meadows-achtig filmpje in de Quinzaine, en Like father, Like Son van de Japanse meester Kore-eda Hirokazu, een ontroerend familiedrama over een stel dat er na zes jaar achter komt dan hun zoontje is verwisseld bij zijn geboorte. De compilatiefilm A Story of Children and Film van Marc Cousins (The Story of Film) dan weer gemist. Je mist in Cannes meer dan je ziet. Veel meer.

Het meest intrigerende bericht van de dag: ‘Cannes overschaduwd door grote juwelenroof’. Uit een hotelkamer in de Franse badplaats zou voor bijna een miljoen dollar aan juwelen zijn gestolen uit een kluis in de hotelkamer van een medewerker van het Zwitserse horloge- en sieradenhuis Chopard, een van de hoofdsponsors van het festival. De roof werd gepleegd op het moment dat op The Bling Ring in wereldpremière ging, over een stel tieners die inbreken in de huizen van Paris Hilton en andere celebs. En de sieraden zouden op de rode loper worden gedragen door de sterren, aldus sommige berichten… Later bleek de roof wel echt, maar de meeste details niet.

Nog een bizar bericht: de openluchtstudio van Canal+ op de Croisette is ontruimd, omdat en 42-jarige man tijdens een interview met Daniel Auteuil en Christoph Waltz vanuit het publiek twee schoten afvuurde. Met een alarmpistool, maar dat was weggemoffeld in de meeste berichten.

Er zijn al sites die melden dat het Filmfestival van Cannes een ‘bijzonder incidentrijke editie’ beleeft.