jpekker

Cannes dag 3: vrijdag 13 mei

hadewych-minis-beloond-loslaten-veiligheid

Voor aanvang van het festival liet Hadewych Minis weten dat ze vandaag niet bij de wereldpremière van de in de Gouden Palm-competitie opgenomen Duitse komedie Toni Erdmann kon zijn, omdat ze in het Chassé Theater in Breda de eerste voorstelling moet spelen van het stuk De Storm, samen met het Nederlands Kamerkoor.

‘Daarvan zou ik een jaar of vijf terug toch minstens hysterisch teleurgesteld zijn geraakt, maar ik verbaas me nu ontzettend over mijn kalmte’, vertelde ze in AD Magazine en Het Parool. ‘In Cannes kun je als Nederlandse actrice proeven van echte filmglamour. Jammer dat dat nu niet doorgaat. Maar meer ook niet. Dat relativerende komt denk ik door het moederschap. Wat er ook gebeurt, de kinderen moeten op tijd naar bed en op het juiste moment eten. Het leven gaat gewoon door.’

Minis, die drie jaar geleden wél in Cannes was, toen ze een voorname rol speelde in Alex van Warmerdams Borgman, liet ook optekenen ook dat ze een belangrijke bijrol speelt in Toni Erdmann van Maren Ade, die in 2009 op het festival van Berlijn de Grote Juryprijs won met het imploderende relatiedrama Alle Anderen, pas haar tweede speelfilm.

Vooropgesteld: het is een formidabele prestatie, twee keer in drie jaar in een film die is opgenomen in de Gouden Palm-competitie. Maar een belangrijke rol? Mwah. Het is zeker niet de hoofdrol, zoals vandaag in een advertorial over de Nederlandse filmindustrie in het vakblad Variety staat vermeld. Minis is te zien in welgeteld vier scènes, terwijl Toni Erdmann toch 168 minuten duurt. Ze speelt niet de beste vriendin van het hoofdpersonage (de weergaloze Sandra Hüller, die eerder te zien was in Nanouk Leopolds Brownian Movement), maar een goede kennis van Ines, die het véél te druk heeft met haar o zo belangrijke werk om vriendinnen te hebben. Ze heet overigens Tatjana; een andere vriendin heet Steph de Boer, maar die wordt dan weer niet door een Nederlandse gespeeld – dat zal ook wel Duitse humor zijn…

Distributeur September Film heeft Toni Erdmann inmiddels gekocht en zal de film tzt in de Nederlandse bioscopen uitbrengen (ik doe vandaag of morgen een interview met regisseur Maren Ade). Niet vanwege het aandeel van Minis, maar gewoon, omdat het een knotsgek vader-dochterdrama is.

Die advertorial is verder trouwens ook best hilarisch. ‘With a new generation at work, the Netherlands look to claim a spot in the firmament of European cinema’ luidt de titel. Erbij staat een foto uit Elle van een typische vertegenwoordiger van die nieuwe generatie: de 77-jarige Paul Verhoeven. In het stuk staat verder dat Import van de Bosnisch-Nederlandse Ena Sendijarevi (de c op het einde is weggevallen) in competitie zit; Sacha Polak is in een man veranderd: ‘Polak is working on his English-language debut’.

Het grootste raadsel is de advertentie van de Film Commission van het Nederlands Filmfonds op de volgende pagina. Daarbij staat een paginagrote foto van het mooiste, alleraantrekkelijkste stukje Nederland: het altijd grauwe IJburg. Benieuwd welke Oostblokkers afkomen op 30% cash rebate…