jpekker

Cannes dag 10 – vrijdag 20 mei

IMG_0203

Het festival van Cannes loopt tegen zijn einde: het wordt wat rustiger in de zalen en op de Croissette; de zogenaamde trades verschijnen al dagen niet meer. Dat is eigenlijk alleen maar jammer omdat de journalistenpolls dus ook niet meer verschijnen, verder mis je er niet zoveel aan.

Alle Nederlanders stonden en staan in de laatste dagen geprogrammeerd: woensdag ging The red turtle in wereldpremière, de eerste lange animatiefilm van Oscar-winnaar Michael Dudok de Wit. De film werd goed ontvangen door de internationale pers: Indiewire rept van ‘a quiet little masterpiece of images, each one rich with meaning’, volgens Variety is The red turtle ‘a fable so simple, so pure, it feels as if it has existed for hundreds of years’. De grote distributeur Sony Pictures Classics heeft inmiddels de rechten voor Noord-Amerika gekocht, wat betekent dat de film in de Amerikaanse bioscopen wordt uitgebracht, wat de eerste belangrijke stap is richting de Oscars.

image1

Vandaag wordt Ena Senddijarevic’ fraaie kortfilm Import vertoond in het onderdeel Quinzaine des réalisateurs. Ik kreeg een bericht van Ena dat ze warm is ontvangen in Cannes en dat het haar vooralsnog prima bevalt. Ga straks nog even proberen te kijken.

Ook Paul Verhoeven is inmiddels in Cannes. Heb even een kopje koffie gedronken met Mita de Groot, zijn personal assistent sinds jaar en dag (en de zus van een van mijn beste vrienden…).

Ze vertelde een aantal kostelijke verhalen over Verhoeven en Huppert en de opnamen van Elle en de over de première van Verhoevens Zwartboek op het festival van Venetië. Zaterdag is de wereldpremière van Elle;, toen ik Verhoeven veel succes en plezier wenste, riposteerde hij ‘laat dat laatste maar weg’. Met een knipoog, dat wel.