jpekker

Cannes-blog zaterdag 26 mei

De persruimte in het festivalpaleis; 10 dagen Cannes eisen hun tol...

Vandaag is in Cannes de 22e en laatste film vertoond die meedingt naar de Gouden Palm: Mud van de Amerikaanse regisseur Jeff Nichols (zijn Take Shelter won vorig jaar de hoofdprijs van het parallelprogramma La Semaine de la Critique). Het festival wordt afgesloten met Thérèse Desqueyroux, de laatste film van de begin april overleden Franse regisseur en producent Claude Miller. Het is een verfilming van François Mauriacs gelijknamige roman uit 1927, met Audrey Tautou als de vrouw die tevergeefs heeft geprobeerd haar man te doden met rattengif.

Zondag reikt de jury, die deze editie onder leiding staat van de Italiaanse regisseur, acteur en scenarioschrijver Nanni Moretti, de Gouden Palm uit. Het meest getipt wordt Amour, een Franse film van de Oostenrijker Michael Haneke, die de hoofdprijs in 2009 ook al won met Das weisse Band. De film is zowel favoriet in een poll onder internationale filmcritici in het vakblad Screen International als bij de Frans critici, die dagelijks hun mening geven in Le film français. Andere titels die door de pers hoog worden gewaardeerd zijn Beyond the Hills van Cristian Mungiu, The Hunt van Thomas Vinterberg en De rouille et d’os van Jacques Audiard. Veel zegt dat overigens niet; jury’s denken er vaak weer heel anders over, zo leert de geschiedenis.

En het (grote) publiek zal er vervolgens ook wel weer anders over denken. “Have you ever noticed how most critics disagree with the public?” vraagt iemand in de kortfilm HowardCantour.com, het regiedebuut van de Transformers-ster Shia LaBeouf. Die film werd in Cannes overigens op uitnodiging van de pers vertoond, in de Semaine de la critique. Desalnniettemin was LaBeouf voor aanvang “fucking terrified’. Voor het pubiek, de pers én de jury…