jpekker

Black Swan is (niet) de mooiste filmposter

Het affiche van Black Swan, ontworpen door het Britse bureau Empire Design, is door de lezers van de TV Krant gekozen tot ‘beste filmposter van het jaar’. Op de tweede plaats eindigde de poster van 127 Hours, gevolgd door Sonny Boy, Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 en The Tree of Life.

“We zien het gezicht van het personage Nina Sayers, een rol van Natalie Portman”, staat er in het juryrapport. “In haar huid zit echter een grote barst, een fysieke manifestatie van de steeds verder splijtende persoonlijkheid van de ballerina die in Het Zwanenmeer zowel de Witte als de Zwarte Zwaan speelt en steeds verder afdrijft naar de duistere Zwarte Zwaan.” (Op verschillende sites werd dit samengevat als “De barst in haar huid staat synoniem voor de splijtende persoonlijkheid van de ballerina”.)

Ik scheef eerder dat ik de poster “een beetje simpel” vind. “Portman is van heel dichtbij geportretteerd. Een enorme barst in haar gezicht visualiseert de gemoedstoestand van de prima ballerina, die moeite heeft waan en werkelijkheid uit te houden. Haar omhoog gestoken rechterarm en het zachtroze bandje van haar tutu zijn de enige verwijzingen naar ballet.”

Er zijn alleen maar spannender en mooiere Black Swan-posters, vooral de serie grafische affiches van het Londense ontwerpbureau La Boca, in de herkenbare stijl van oude Duitse filmposters à la Metropolis, is geweldig. Ook de Amsterdamse grafisch ontwerper Dennis de Groot maakte onlangs een fraai grafisch affiche van Black Swan, speciaal voor café 16cc. Ook zonder Natalie Portman, en toch onmiskenbaar Black Swan.