jpekker

Angst van Sander Plug wint Cinema.nl Afficheprijs 2009

De poster van de documentaire Angst, ontworpen door Sander Plug, is bekroond met de Cinema.nl Afficheprijs 2009. De prijs bestaat uit 2.500 euro en een wisseltrofee: een ingelijst affiche van de klassieker Jonge harten (1936), ontworpen door Titus Leeser.

Het winnende affiche toont een recht in de lens kijkende vrouw achter een zo goed als gesloten luxaflex; als toeschouwer word je zo een wereld ingetrokken die wordt bepaald door angststoornissen. Het ontwerp is een afgeleide van een vrij werk van Plug, die eerder op het omslag van de VPRO Gids belandde.

‘Omdat het precies de sfeer van de film uitdrukt’ stond op een van de ingeleverde stembiljetten. En: ‘Verreweg het meest originele affiche’. ‘Dit affiche maakt dat ik de film wil gaan zien’, beargumenteerde een van de stemmers zijn keuze. ‘Een intrigerend beeld’, noteerde een andere stemmer. ‘Mooi ontwerp en cool lettertype’ vond iemand. ‘Ik zag m gister hangen en dacht in een flits echt langs een raam te lopen waar iemand achter stond’, schreef een ander. En weer een andere stemmer vond: ‘Het affiche laat zien wat angst doet: fragmenteren en afschermen van de realiteit’.

Plug was in 2007 ook al genomineerd voor de Cinema.nl Afficheprijs met Pretpark Nederland, net als Angst geregisseerd door Michiel van Erp. In 2002, Plug werkte nog voor reclamebureau FHV/BBDO, werd zijn poster voor De Vagina Monologen bekroond met de TheaterAffichePrijs.

Angst – op 8 mei in de Nederlandse bioscopen uitgebracht door Cinema Delicatessen en nog steeds in een aantal theaters te zien – kreeg ruim 27 procent van de stemmen. Er werd ruim 1.800 keer gestemd; online, in het Festivalpaviljoen op de Neude in Utrecht en deze editie van het Nederlands Film Festival voor het eerst in theater De Lieve Vrouw in Amersfoort.

De Cinema.nl Afficheprijs werd uitgereikt in het Nederlands Film Festival Journaal, gepresenteerd door Sarah Meuleman, op woensdag 30 september. De uitreiking werd rechtstreeks uitgezonden op Nederland 2 (19.55 – 20.20 uur) en is dezelfde avond herhaald. De winnaar was dezelfde avond te gast in de Talkshow van Matthijs van Nieuwkerk.

De Cinema.nl Afficheprijs is in 2001 in het leven geroepen om een onderbelicht maar belangrijk onderdeel van de filmpromotie naar een hoger peil te brengen. De winnaar wordt bepaald door het publiek. Het publiek had deze editie naast Angst de keuze uit De laatste dagen van Emma Blank (Alex van Warmerdam), Nothing Personal (Susanne Keilhack & Joost Hiensch), Oorlogswinter (Sara Simpson & Richie Burridge) en De Storm (Michael van Randeraat).

De voorselectie is gemaakt door een vakjury, bestaande uit John Durie (directeur Strategic Film Marketing), Marten Jongema (curator Stedelijk Museum Amsterdam), Lex Reitsma (grafisch ontwerper), Monique van Schendelen (publiciteitsbureau MvSP) en Paul Verstraeten (communicatie- en marketingadviseur).

Alle 53 affiches die naar de prijs meedongen worden opgenomen in de museale collectie van het Filmmuseum, dat de wisseltrofee beschikbaar stelt.