jpekker

“Als je naar werk op papier kijkt, kijk je in de ziel van de kunstenaar”

“Wij wilden iets wat er nog niet was, maar dat binnen het brede veld van de beeldende kunst wel degelijk een enorme kwaliteit heeft. En Francis en ik dragen werk op papier een uitermate warm hart toe. Net zoals heel veel andere galeriehouders, en net als, naar is gebleken, een groot publiek.”

Donderdag opent de tweede editie van Drawing Amsterdam. In een speciaal gebouwd paviljoen met een beursvloer van ruim 1000 vierkante meter, die plaats biedt aan veertig kabinetten, waarin evenzoveel galeries werk van een veelvoud aan kunstenaars tonen. Organisatoren van de kunstbeurs zijn Hans Gieles en Francis Boeske, de eigenaren van de eveneens op de NDSM-werf gevestigde galerie VOUS ETES ICI.

VOUS ETES ICI verhuisde vorig jaar zomer van de Lijnbaansgracht naar Noord. Om de galerie in één klap op de kaart te zetten, organiseerden Gieles en Boeske samen met buurman Nieuw Dakota een beurs met origineel werk op papier. Gieles: “Het was – vergeef me dat ik alleen maar in superlatieven kan spreken – een waanzinnig succes. De deelnemers waren dolenthousiast. De bezoekers vonden het fantastisch. Het stadsdeel vond het fantastisch. En de pers vond het ook fantastisch.”

Hoewel met name de intimiteit werd geprezen, koos Gieles cum suis ervoor uit te breiden van achttien naar veertig galeries. “In de ruimte die we vorig jaar tot ons beschikking hadden, konden we er niet meer herbergen. Daarom kozen we bewust alleen voor Amsterdamse galeries. Maar zeer gewaardeerde collega’s van buiten de stad, zoals Cokkie Snoei uit Rotterdam en Livingstone Gallery en Galerie Nouvelles Images uit Den Haag, hebben we direct ingelicht dat we ze er bij een volgende gelegenheid graag bij wilden hebben. Je kunt zo’n evenement niet blijven organiseren met alleen een stuk of twintig Amsterdamse deelnemers; de kwaliteit die wordt geboden door het collegiale veld in binnen- en buitenland is namelijk veel groter.”

Gieles en Boeske vroegen galeries uit Londen, uit België, drie uit Duitsland, één uit Japan, één uit Zwitserland en één uit Parijs. “Iedereen stond te trappelen. Voor volgend jaar hebben we alweer tien nieuwe galeries op het oog. Honderdtwintig worden het er nooit. Maar misschien is vijftig wel een optie. We houden de vinger aan de pols hoe het publiek reageert. De signalen zijn goed; vorig jaar merkten we al dat het vermoeidheidsaspect in veel minder grote mate optrad dan bij een reguliere beurs met verschillende media en standaard standbouw.”

Wat de uitgenodigde galeries tonen, mogen ze zelf weten. Het enige vereiste is dat de drager papier is. “Maar het hoeven niet per se tekeningen te zijn. De beurs heet weliswaar Amsterdam Drawing – het hondje moest een naam hebben –, maar de subtitel luidt ‘een kunstbeurs voor origineel werk op papier’. Dat kunnen dus ook aquarellen zijn. Van Christof Mascher, een kunstenaar die wij nu in de galerie hebben hangen, laten we twee kleine olieverfwerken op papier zien. Dat kan ook. We tonen ook werk van Rose Wylie, een 77-jaar oude Engelse kunstenares die collages maakt. Alles mag, zolang de drager maar papier is en het werk maar uniek.”

De diversiteit op Amsterdam Drawing is groot. Art Affair komt met een solopresentatie van Herman de Vries, Fons Welters combineert hele kleine werkjes van Claire Harvey met grote werken van Matthew Monahan. Thomas Rehbein Galerie uit Keulen brengt heel dromerige figuratie, Slewe Gallery toont kleurencomposities op papier van Steven Aalders. “Dat is heel uitzonderlijk; die zie je niet zo vaak.”

De prijzen op de beurs lopen uiteen van een paar honderd euro tot plusminus twintig duizend euro. “De exacte bedragen weet ik niet, daar gaan wij ook niet over. Maar de werken van de Amerikaanse kunstenaar Raymond Pettibon, bijvoorbeeld, die zullen niet goedkoop zijn. Het is dan ook heel bijzonder dat die door een Nederlandse galerie worden getoond.”

Over de vraag wat werk op papier dan zo bijzonder maakt, hoeft Gieles niet lang na te denken. “De Nederlandse kunstenaar Henk Visch heeft eens gezegd: als ik teken dan ben ik hardop aan het denken. En volgens de Duitse galeriehouder Martin Kudlek kijk je, als je naar werk op papier kijkt, in de ziel van de kunstenaar. Dat betekent niet dat de ziel afwezig is bij het maken van een schilderij hoor. Maar werk op papier is volgens mij net wat intiemer, losser en spontaner.”

Gieles kijkt er naar uit om alle werken aan de vers opgetrokken muren te zien hangen. Allemaal. Een favoriet werk heeft hij niet, zegt hij. “Daar mag ik me als organisator natuurlijk niet over uitlaten. Vorig jaar hebben Frances en ik ook iets gekocht, maar dat hebben we ook aan niemand verteld. Dat zou een signaalwerking kunnen hebben die we niet willen. Wij zijn gelukkig met alle deelnemers.”

Amsterdam Drawing. T/m 22/9 op de NDSM-werf. Tt. Neveritaweg 6, Amsterdam-Noord.