jpekker

Akinci presenteert nieuwe beelden van Stephan Balkenhol

Stephan Balkenhol, installation view AKINCI, 2015

Het zal toeval zijn, maar de naakte Narcissus van de Duitse beeldhouwer Stephan Barkenhol doet denken aan ‘Michael Jackson and Bubbles’ van de Amerikaanse kunstenaar Jeff Koons. Dat zit ‘m vooral in de (gespiegelde) houding – beiden steunen op een gestrekte arm en hebben een knie opgetrokken –,verder zijn er eigenlijk alleen maar verschillen. Koons’ beeld, een combinatie van porselein en keramiek, is glad, glimmend en kitscherig. Barkenhols beeld is grofweg uit wawahout gehakt; het zit vol gutsen en overal steken houtsplinters uit.

Barkenhols beeldschone Narcissus zit op een grote, blauwgroenige sokkel, in bewondering starend naar zijn eigen grote ogen, krullende haar, ronde kaken en licht gescheiden lippen. Omdat het kind van de riviergod Kephissos en de nimf Liriope zo grof is gehakt, lijkt het alsof het zelf het spiegelbeeld is.

Galerie Akinci presenteert een aantal nieuwe reliëfs, zeefdrukken en zwierige tekeningen van Stephan Balkenhol (Fritzlar, 1957). En beelden natuurlijk, van Narcissus, maar vooral van mannen die je buurman zouden kunnen zijn en vrouwen die naast je staan in de supermarkt.

Stephan Balkenhol, installation view IIII,photo Peter Cox, AKINCI, 2015

Zo staat er in hetzelfde vertrek als de bleke Narcissus een beeldje van een moderne, zelfbewuste jonge vrouw met een pagekapsel, een zwarte broek en een strak wit overhemd. ‘Woman with black trousers’ heet het fraaie, uit één stuk gehouwen beeld; het zou een setje kunnen vormen met ‘Man with grey suit, die bij de entree staat – buiten haar gezichtsveld.

De man in het grijze pak kijkt uit op een reliëf van een jonge vrouw tegen een okergele achtergrond. Achter in dezelfde ruimte staat een enorm, maar zeer verfijnd beeld van een ballerina op grijze spitzen. Het hout werkt nog: de diepe nerven gaan hier en daar naadloos over in de plooien in haar witte tutu.

Je kunt het je bijna niet voorstellen, maar voor het grove werk maakt Balkenhol gebruik van een kettingzaag. Het fijne werk gebeurt met beitels en gutsen. Al te fijn wordt het overigens nooit. De sporen van het bewerken worden niet weggewerkt of glad geschuurd; barsten en splinters blijven gewoon zichtbaar. Schilfers laat Balkenhol ook gewoon zitten. Ze hebben het effect van een korstje op een wond: je zou er even aan willen voelen; aan peuteren…

Stephan Balkenhol, installation view II,photo Peter Cox, AKINCI, 2015

Dat het materiaal én het beeldhouwproces onderdeel zijn van het kunstwerk kan ook de verflaag niet verhullen. De felle kleuren leggen wel grappige accenten: een mond of wenkbrauw steekt fel af bij het kale, ‘naakte’ hout, dat vaak volstaat als huidskleur. Het groen van de elegante jurk en het donkerrood van de bloembladen op de plek van haar hoofd zorgen ervoor dat het beeld ‘Woman with flower’ géén vrouw met een bloem is, maar een bloem wórdt.

New sculptures van Stephan Balkenhol. T/m half augustus op afspraak bij Galerie Akinci, Lijnbaansgracht 317, 020-6380480 of info@akinci.nl