jpekker

Actie! – Esplanade 10, 1315 TA Almere, 13 december 2012, 14.37 uur

“Ga door! Ga door! Meer! Ik wil meer! Yes, ga door!” Op de eerste rij van de Schouwburg Almere – gevestigd in een fraai, multifunctioneel gebouw van de Japanse architecten Kazuyo Sejima en Ryue Nishizawa – amuseert Barry Atsma zijn tegenspeelster Lotte Verbeek door zijn ‘stand in’, 1st AD Dirk Achten, provisorisch van geluid te voorzien. Én diens imaginaire tegenspeelster.

Achten is door regisseur Marco van Geffen gevraagd om even op een tweepersoonsbed te gaan liggen dat midden op de vlakke vloer van de schouwburg staat. Aan weerszijden van het bed staan IKEA-nachtkastjes met identieke, moderne lampjes erop. Boven hem hangt een camera aan een kraan.

Er moet een topshot met zoom worden opgenomen. Maar eerst moet het licht juist zijn en de camerabeweging helemaal kloppen. Over zijn geitende acteurs maakt Van Geffen zich totaal geen zorgen. “We hebben twee weken gerepeteerd. Ze weten precies was ze moeten doen.” “Diiii-iiiirrk, The Movie”, roept Atsma ondertussen met ronkende stem. Verbeek giert het uit.

In jouw naam is na Onder ons het tweede deel van Marco van Geffens VINEX-trilogie over ‘het drama van het gelukkige gezin’. Atsma (Komt een vrouw bij de dokter, Loft ) en Verbeek (Nothing Personal, The Borgias) spelen Ton en Els, een normaal, gelukkig stel, wier leven volledig uit het lood raakt nadat hun pasgeboren kindje onverwacht overlijdt. Het wordt er niet beter op als zij opnieuw zwanger raakt.

De bedscène moet duidelijk maken dat de een door wil, waar de ander wil stoppen. Van Geffen, die het scenario samen met Jolein Laarman schreef: “Het is letterlijk een worsteling; het moet het midden houden tussen een vrijpartij en een echt gevecht. Het gaat om die dubbelheid. Elke beweging is gechoreografeerd, als een soort van ballet, bijna abstract. Tegelijkertijd gaan de acteurs gaan helemaal los. Je ziet heel veel emotie; het wordt echt pijnlijk…”

Naarmate het moment van opname dichterbij komt, wordt het geginnegap op de tribune dan ook vanzelf minder. Verbeek gaat in een donker hoekje wat zitten rekken en strekken, Atsma tuurt geconcentreerd voor zich uit. “Zal ik het allemaal maar weer uit doen?’ vraagt hij als de set in gereedheid is gebracht. Voordat Van Geffen antwoord kan geven, heeft hij zijn overhemd al uit en nestelt hij zich op het bed. Verbeek komt naast hem liggen. Ze draaien wat, pakken elkaar beet, laten elkaar weer los en zoeken naar de juiste houdingen.

“Hoe close komen we in beeld”, wil Verbeek weten. Van Geffen nestelt zich op de rand van het bed om antwoord te geven, maar wordt meteen weer weggeroepen door cameraman Ton Peters, die bovenop de kraan zit. “Kun jij even de juiste beweging maken?” riposteert Van Geffen. Dan, tevreden: “Je handen zijn heel mooi symmetrisch in beeld, Lotte!”

Niet veel later zitten de repetities erop en moet iedereen die niet strikt noodzakelijk is van de set. De theaterzaal wordt afgesloten; na het overhemd gaat ook de rest van de kleren uit.

In jouw naam Nederland 2013 | Regie Marco van Geffen | Scenario Jolein Laarman en Marco van Geffen | Productie Lemming Film, Derk-Jan Warrink, Leontine Petit, Joost de Vries I In coproductie met Kino Elektron (Frankrijk), A Private View (België) | Uitvoerend producent Mendy Post | Camera Ton Peters | Montage Peter Alderliesten | Production Design Minka Mooren | Muziek Amatorski | Met Barry Atsma en Lotte Verbeek | Distributie Cineart | Te zien najaar 2013