jpekker

Actie! – Concertgebouwplein 2-6, Amsterdam, 4 november 2010, 15.30 uur

Actrice Hanna Verboom schrijdt een gang over in het Concertgebouw in Amsterdam. Foto Bob Bronshoff.

‘Dit is een héle moeilijke scène voor mij’, zegt actrice Hanna Verboom met zelfspot, nadat ze een gang van het Concertgebouw is overgestoken. In een zilverwitte jurk met enorme split, een boa om haar nek, en op enorme hakken; dat dan weer wel. Aan de overkant, buiten het zicht van de camera, pakt ze een foldertje uit een rek, en bestudeert ze de concerten van de komende maand. Haar tegenspeler Oscar Aerts heeft het zwaarder: die moet nadat Verboom uit beeld is verdwenen een lange gang door rennen, de dubbele deuren door, en achter haar aan. Strak in het pak. Keer op keer. Het hijgen gaat steeds meer vanzelf.

Tijdens de eerste takes klinken verbouwingsgeluiden; door de tweede opname praat iemand heen. Maar na de derde keer is regisseur Martijn Heijne tevreden. ‘We gaan een closer shot draaien, jongens. Dan hebben we dat maar’, zegt hij. ‘Laten we vaart maken. We moeten over een uur het Concertgebouw weer uit.’

De Rode Loper wordt Heijne’s afstudeerfilm aan de Nederlandse Film en Televisie Academie. Het is een romantische komedie die zich afspeelt op de galapremière van een nieuwe Nederlandse filmhit: Op heterdaad. Verboom en Aerts spelen de hoofdrolspelers Liza en Alex, hét sterrenkoppel van Nederland. Althans, tot voor kort. Op de laatste draaidag zijn ze met knallende ruzie uit elkaar gegaan; op de rode loper zien ze elkaar voor het eerst weer. Wat volgt is ‘200 meter hectiek’. Terwijl de fans en de pers hen het hemd van het lijf vragen, probeert enfant terrible Alex te redden wat er te redden valt. Dan hoort hij dat Liza is gevallen voor… de regisseur van Op heterdaad.

Toen gastdocent Paul Ruven hem vroeg wie hij het liefst voor de rol van Liza wilde hebben, hoefde hij niet lang na te denken, vertelt Heijne terwijl hij snel een sigaret opsteekt. ‘Hanna Verboom.’ Dat trof. Ruven had net een film met haar opgenomen, Me & Mr Jones, en wilde haar wel benaderen. ‘We hebben twee keer koffie gedronken en het klikte. Normaal stuur je een kant en klaar script op, maar dat kon helemaal niet. Dat was op dat moment nog niet klaar.’

Verboom – hoofdrolspeelster in series als De Co-Assistant en Feuten – was al wel eens eerder gevraagd voor een examenfilm maar toen paste het niet in haar schema. Nu wel. En het idee – de eenheid van tijd, plaats en handeling – sprak haar aan. Bovendien vindt Verboom, zelf pas 27, het belangrijk om te ‘investeren in een nieuwe generatie’. ‘Als ik ergens een supergoed gevoel bij heb, maakt het me niet uit of het een professionele productie is of een examenfilmpje. Dan ben ik er altijd wel voor te porren.’

De Rode Loper is overigens niet zo maar een examenfilm; de ambitie spat van het project. Verboom heeft dan ook niet zo maar een leuk jurkje uit de kast getrokken, haar creatie is ontworpen door Mart Visser. Aerts draagt een smoking van Oger. Er is gedraaid op een enorme set bij Kasteel Amerongen met veel figuranten, bij het Holland Casino in Rotterdam en het Fortis Circus Theater in Scheveningen. Om de film zo realistisch mogelijk te maken, zijn BN-ers als Peter van der Vorst, Maik de Boer en Maurice Wijnen bereid gevonden cameo’s spelen.

Het 25 minuten durende filmpje gaat in première tijdens het eindexamenfestival, van 28 juni t/m 1 juli 2011. De VARA zal De Rode Loper daarna uitzenden. En daarna? Heijne zou graag een actiefilm maken, of afleveringen regisseren van een fictieserie. ‘Iets als Vuurzee. Als ik op korte termijn zoiets zou kunnen maken…’

De Rode Loper / Nederland 2011 / Scenario: Laura van Dijk / Regie: Martijn Heijne / Camera: Sanne van Rossum / Montage: Leonie Hoever / Uitvoerend producent: Iris van den Ende / Productieleider: Daan Faber / Production Design: Lisanne Douma en Silvano Gijzel / Met Hanna Verboom, Oscar Aerts, Christophe Haddad, Juan Tajes / Kleur, 24 minuten / Omroep: VARA / Te zien: v.a. 28 juni 2011

(Dit artikel verscheen eerder in De Filmkrant. Zie ook www.bobbronshoff.nl)