jpekker

Actie! – Woensdag 31 maart 2010, 9.24 uur. Donauweg 21, Amsterdam

Regisseur Maria Peters instrueert de jonge acteurs Wouter Zweers (links) en Daniel van Wijk. In de hoek kijkt cameraman Walther Vanden Ende toe. Foto Bob Bronshoff

Als er in speelfilms een paar zetten wordt geschaakt, klopt er vaak niets van. Er worden vage zetten gedaan, die soms niet eens kunnen, zo valt op talrijke online schaakforums te lezen.

In Sonny Boy, Maria Peters’ verfilming van de gelijknamige bestseller van Annejet van der Zijl, zal het niet anders zijn, zo valt op te maken bij de opnames van scène 191A. ‘De scène is bedoeld om het vertrouwen en de vriendschap tussen Waldy en Gerard van Haringen te benadrukken’, legt Peters (Kruimeltje, De Tasjesdief, Afblijven, Pietje Bell) uit. ‘Zodat het verraad later extra hard aankomt.’ De scène is kort voor de opnames gewijzigd; in het call sheet staat nog dat Gerald Waldy een knoop zal leren.

Sonny Boy is gebaseerd op het waargebeurde verhaal over de onmogelijke liefde tussen Waldemar Nods en Rika van der Lans. Hij is zwart, zij blank. Hij nog geen twintig, zij al bijna veertig. Hij is een student uit het exotische Suriname, zij is oer-Hollands, getrouwd en moeder van vier kinderen. Kort na hun eerste ontmoeting, het is 1928, blijkt zij zwanger van hem te zijn…

In een enorme, overtollige loods van De Telegraaf, pal achter de burelen van de krant in het Westelijk havengebied van Amsterdam, zijn vier fraaie setjes gebouwd (Vaal bruin bloemetjesbehang. Aan de muren hangen schilderijtjes en oude foto’s; op een nachtkastje ligt het Populair guitaaralbum met melodiepartij en vingerzettingen, bewerkt door W. Gieskens).

Eén van de sets stelt de dubbele huiskamer voor van een pension in de Pijnboomstraat, Den Haag. Binnen zitten de jonge acteurs Daniel van Wijk (Waldy) en Wouter Zweers (Gerald) over een schaakbord gebogen. In een hoek van de oud-Hollandse woonkamer zit cameraman Walther Vanden Ende cum suis weggestopt. In de belendende kamer zit Sergio Hasselbaink (Waldemar, de vader van Waldy) aan tafel een boek te lezen. Pal naast de houten constructie heeft Peters zich achter een monitor genesteld. ‘Jullie mogen best een beetje lol hebben,’ roept ze tijdens de repetities. ‘Iets meer interactie, Wouter. Je maakt geen contact met Daniel. Er mag wel iets meer zijn tussen jullie.’

1st AD Michiel Collenteur buigt zich over het schaakbord. ‘Je geeft zomaar een pion weg’, zegt hij quasi-vermanend. Iemand maakt fluks een foto voor de continuïteit; de stukken worden teruggeplaatst. ‘Daar gaan we weer’, roept Peters. De jongens doen een paar zetten, Peters steekt haar hoofd weer om de hoek. ‘Dat was al veel beter’, zegt ze. ‘Maar houd je hand een beetje weg bij je gezicht, Daniel.’ ‘Dat doe ik altijd als ik schaak’, antwoordt hij. ‘Eén keertje is niet erg’, zegt Peters, en ze neemt weer plaats achter de monitor. ‘Je bent net de denker van Rodin’, zegt Collenteur.

Na de vijfde take is Peters tevreden: de interactie was goed. Collenteur plaatst nog een kanttekening. ‘Jij sloeg aan het eind verkeerd’, wijst hij. Met een lach: ‘Maar dat geeft niet. Dat snijden we er wel af.’

Sonny Boy wordt begin 2011 in de bioscoop uitgebracht door A-Film Distribution. Shooting Star, het bedrijf van Peters, haar partner Dave Schram en Hans Pos, produceert de telefilm, in coproductie met de KRO, Filmfonds, Suppletiefonds, CoBoFonds, Vlaamse Gemeenschap en de stad Den Haag. De opnamen vonden verder plaats in Den Haag en Zeeland, België en Suriname.

Sonny Boy Nederland 2010 Scenario: Pieter van de Waterbeemd Regie: Maria Peters Camera: Walther van den Ende Montage: Ot Louw Productie: Shooting Star Filmcompany Uitvoerend producent: Peter Jan Brouwer Production Design: Jan Rutgers Muziek: Henny Vrienten Met: Ricky Koole, Sergio Hasselbaink, Abgelo Arnhem, Willem Nijholt, Marcel Hensema, Katja Herbers, Monic Hendrickx, David Millar, Anneke Blok, Jaap Spijkers, Manoushka Zeegelaar, Stijn Westenend  Kleur, ± 100 minuten  Omroep: KRO Distributie: A-Film Distribution Te zien: Begin 2011

zie ook www.bobbronshoff.nl