jpekker

Actie! – Piet Heinkade 27, 1019 BR Amsterdam, 22 juli 2011, 10.32 uur

Op wat de drukste dag van het jaar is voor de luchthaven Schiphol – er zullen meer dan 170.000 passagiers aankomen, vertrekken of overstappen – doet de Passengers Terminal in Amsterdam dienst als vertrekhal in de speelfilm All Stars 2: Old Stars. Aan de zuidelijke IJ-oever is het in de zomermaanden normaal gesproken een komen en gaan van cruiseschepen, op een bootloze vrijdag onderschrijft een even simpele als doelmatige ingreep van art director Harry Ammerlaan het multifunctionele karakter van het ontwerp van de Britse architect Larry Malcic. Met behulp van twee detectiepoortjes met lopende banden ernaast, afgescheiden door drie rijen paaltjes, is de terminal in een vertrekhal veranderd. “Grappig hè”, zegt Thomas Acda (Willem, de tobbende middenstander met het hart van goud), “hoe je met drie, vier attributen hebt wat je hebben wilt. Hier stond helemaal niets vanochtend. Die Ammerlaan is werkelijk een wonder.”

All Stars 2: Old Stars is zoals de titel al doet vermoeden een vervolg op Jean van de Velde’s All Stars uit 1997, over de wederwaardigheden van zeven vrienden die van kleins af aan samen voetballen bij Swift Boys. De film was al goed voor een gelijknamige spin-off op televisie (38 afleveringen, verdeeld over drie seizoenen) en een Vlaamse remake (Team Spirit), een Vlaamse vervolgfilm (Team Spirit 2) en twee Vlaamse televisieseries, allemaal geregisseerd door Jan Verheyen.

Voor alle duidelijkheid: All Stars 2 is géén remake van Team Spirit 2. Jean van de Velde schreef zelf het scenario voor het vervolg, waarin de zeven zichzelf trakteren op een ‘ouderwets trainingskamp’: een lang weekend naar Barcelona, waar ook een bezoek aan ‘El Clasico’ op het programma staat.

De douane lijkt echter een onneembare horde voor Johnny (Daniel Boissevain). De uitkeringstrekker met een autoriteitsprobleem heeft namelijk nog een enorm bedrag aan boetes openstaan. En Peter (Kasper van Kooten), die door een aantal geslaagde beleggingen op de beurs toch behoorlijk goed in de slappe was zit, wil ze niet voor hem betalen.

V.l.n.r.: Kasper van Kooten (op de rug gezien, met bruin-leren jasje), Peter Paul Muller, Thomas Acda, Raymi Sambo, regisseur Jean van de Velde en Richt Martens (regieassistent en scriptcontinuïteit). Foto Bob Bronshoff.

 

Van de Velde, met een zonnebril op zijn voorhoofd, wijst zijn acteurs proberenderwijs de juiste positie rond het detectiepoortje. “Onze jongens staan hier. Nee hier. Peter Paul hier. Thomas hier. Raymi hier.” “Een triootje”, zegt Peter Paul Muller gevat. Van de Velde laat zich niet van de wijs brengen. Hij wijst de plek de Antiliaan Paul Murphy, gespeeld door Raymi Sambo, langdurig wordt gefouilleerd door een blonde beveiliger – het is pure slapstick – en wijst waar Johnny zo’n beetje wordt afgevoerd. Muller (hij speelt de goaltjesdief annex womanizer Mark) heeft het plaatje. “Fucking hell, daar gaat Johnny!”, zegt hij vol overtuiging. “We gaan Johnny toch niet hier laten?! Hoho! Samen is niet alleen!”

Boissevain laat zich ondertussen buiten beeld interviewen door de lokale zender AT5.

De sfeer is sowieso jolig. “Een Congolese granaatscherf”, grapt Acda (hij sleept een koffiekan en een net met zeven voetballen met zich mee) als het detectiepoortje niet meer ophoudt met piepen. Een actrice die een beveiliger speelt staat tijdens Van de Velde’s uitleg te texten met haar mobieltje. “Dit is precies het beeld dat ik van de bewaking op Schiphol heb”, zegt Van Kooten. Achter hem staat een ellenlange rij figuranten verveeld te wachten tussen de paaltjes. Scène na scène. Take na take. Urenlang. Het lijkt Schiphol wel.

Scenario en regie: Jean van de Velde Camera: Jules van den Steenhoven Montage: Sander Vos Producent: Rolf Koot Uitvoerend producent: Esther van Leeuwen Art Director: Harry Ammerlaan Muziek: Fons Merkies Geluidmontage: Peter Flamman Omroep: VARA Distributie: Independent Films Te zien vanaf 13 oktober 2011.