jpekker

Actie! – Neptunus 405, 1115 VE Duivendrecht. 15 december 2011, 10.08 uur

Hoofdrolspeelster Kim Feesntra en regisseur Mark de Cloe. Op de achtergrond Teun Kuilboer en Robert de Hoog. Foto Bob Bronshoff.

Famke Janssen was model voordat ze het Bondmeisje Xenia Onatopp speelde in Goldeneye (1995). Daphne Deckers was model voordat ze een rolletje kreeg in de James Bondfilm Tomorrow Never Dies (1997), net als Rebecca Romijn (van Sports Illustrated en Victoria’s Secret naar X-Men, 2000) en Doutzen Kroes (van Victoria’s Secret naar Nova Zembla, 2011).

Het volgende vaderlandse ‘model turned actress’ is er ook alweer: Kim Feenstra. Feenstra won op haar 20e de televisieshow Holland’s Next Top Model, en is sindsdien niet alleen frequent te zien in modebladen als Harper’s Bazaar, Avantgarde, Beau Monde en de Glamour, maar ook in allerlei tv-programma’s, van Expeditie Robinson tot Ranking the Stars.

Toen regisseur Mark de Cloe (Het leven uit een dag, Life is Beautiful, Shocking Blue) nadacht over de casting van Sekstapes, een aflevering uit het tweede seizoen van de veel geprezen BNN-misdaaddramaserie Van God los, moest hij direct aan Feenstra denken. Hoewel hij haar alleen kende van Ranking the Stars vond hij haar intrigerend en dacht hij dat haar uitstraling goed zou passen bij het personage van Joyce, die heen en weer wordt geslingerd tussen twee liefdes: de spannende Stan (Teun Kuilboer) en haar degelijke ex Bart (Robert de Hoog).

De vraag was natuurlijk of ze kon acteren. De Cloe vroeg of Feenstra op auditie wilde komen liet haar improviseren met Kuilboer en De Hoog. De energie spatte er vanaf. Tijdens acteertrainingen met spelcoach Elisabeth Hesemans leerde ze vervolgens hoe ze ervaringen uit haar eigen leven kon gebruiken; hoe ze kon schakelen tussen verschillende spelintenties.

Op een waterkoude ochtend moet het gebeuren, op de krappe galerij van een flat in Duivendrecht. Op nummer 405 is het huis van Bart, waar Stan en Joyce de oude sekstapes van Joyce komen ophalen. De Cloe geeft nog wat aanwijzingen van achter de monitor, dan beginnen de repetities.

De mannen komen half vechtend, half strompelend de deur uit, Feenstra – vale spijkerbroek en blauw trainingsjackie – komt erachteraan. “Schiet! Schiet!”, roept ze. Er wordt gedaan alsof er wordt geschoten. Een van de mannen blijft rochelend en kreunend liggen, de ander rent weg, Feenstra rent achter hem aan.

Omdat er bij de opnamen geschoten gaat worden, worden er oordoppen uitgedeeld aan alle crewleden. Omdat er geschoten gaat worden, is er ook haast: naast de flat staat een lagere school waar het over een halfuur speelkwartier is. “Let allemaal goed op je oren”, zegt de opnameleider. “En actie!”

De mannen vallen voor de tweede keer naar buiten, Feenstra komt er weer achteraan en gilt “Schiet! Schiet!”. Als er nu (met losse flodders) wordt geschoten klinkt een oorverdovende knal. Een oud vrouwtje dat met haar boodschappentrolley richting de voordeur van de flat schuifelt, kijkt verstoord omhoog. “Okee, heel goed” roept De Cloe. “We doen hem nog een keer.”

In het huis neemt De Cloe Feenstra nog even apart; op de galerij wordt snel een beschermingsfilter voor de camera bevestigd. De scène wordt voor de tweede keer opgenomen, en binnen drie minuten voor de derde keer, maar nu wat closer. De opnameleider heeft nog geen “cut” geroepen, of de schoolbel rinkelt. De Cloe steekt tevreden zijn duim omhoog. “Heel erg goed, Kim!”

Van God los – Sekstapes / Scenario: Paul Jan Nelissen en David Lammers Regie: Mark de Cloe / Camera: Jan Moeskops / Montage: Elsbeth Kasteel / Productie: Pupkin Film / Uitvoerend producent: Marion Welmers / Production Design: Alfred Schaaf en Marielle Nap / Muziek: Paleis van Boem / Met: Kim Feenstra, Teun Kuilboer, Robert de Hoog en Vincent van der Valk / Kleur, 50 minuten / Omroep: BNN / Te zien: 1 april 2012