jpekker

Animatie en installaties op het HAFF

still01_Happen_Chao Wu_A-1

Animatie wordt toegepast in een breed spectrum van audiovisuele verschijnings-vormen – van cartoons, muziekvideo’s, motion graphics op tv en special effects in speelfilms tot games, webdesign en toepassingen in mobiele telefonie. En ook op het snijvlak van beeldende kunst en film zijn de afgelopen jaren bijzondere animatie-installaties gecreëerd.

Het combineren van de mogelijkheden van animatiefilm én ruimtelijke kunst levert een geheel eigen beeldtaal op en een nieuwe wijze van presenteren, zo tonen de installaties die te zien zijn op het HAFF.

Recycled_0826

Recycled van Lei Lei en Thomas Sauvin in De Oude Hortus, Lange Nieuwstraat 106.

Het Chinese multitalent Lei Lei (hij is filmmaker, grafisch ontwerper, graffitikunstenaar en muzikant) en zijn Franse evenknie Thomas Sauvin (fotograaf, editor, curator, verzamelaar en archivaris) wonnen vorig jaar de Grand Prix HAFF 2013 voor non-narratieve shorts met Recycled, samengesteld uit de duizenden familiefoto’s en vakantiekiekjes die Lei Lei vond op een enorme vuilnisbelt in Beijing. Het poëtische werkje dient nu als uitgangspunt voor een al even indrukwekkende installatie: een enorme berg foto’s met schermen waarop nóg meer gevonden foto’s te zien zijn.

Lei Lei komt naar Nederland om tekst en uitleg te geven bij zijn installatie, over het gebruik van gevonden materiaal en zijn keuze om te switchen tussen de verschillende disciplines. Hij heeft bovendien carte blanche gekregen om een filmprogramma samen te stellen met zijn eigen favorieten.

still02_Happen_Chao Wu_B-3

Happen van Chao Wu in Galerie Jaap Sleper, Lange Nieuwstraat 34

Chasing van de jonge Chinese kunstenares Chao Wu, een associatieve, emotionele korte film over najagen en verlies, verminking en verderf, was een van de grote verrassingen van het vorige HAFF. Nu keert Chao Wu terug in Utrecht met Happen, een installatie met vier schermen, waarin ze met sensitieve animaties en geluid de invloed van maatschappelijke, economische en sociale veranderingen op het individu aan de orde stelt. In haar werk staat de mens centraal, het wezen van de mens en hoe het individu zijn weg vindt in een veranderende maatschappij. Chao Wu spreekt zelf van ‘experimenteel animatietheater’.

Chao Wu komt naar het HAFF om te praten over de betekenis van haar werk en de keuze voor het medium.

still01_PaulVester_300dpi

For a Clock van Paul Vester in De Oude Hortus, Lange Nieuwstraat 106.

De Brit Paul Vester werkt als animatiefilmmaker, installatiekunstenaar en docent aan de afdeling Experimental Animation van de prestigieuze opleiding CalArts in Los Angeles.

Op het HAFF presenteert hij zijn installatie For a Clock (Blue Beat Version). Vester is gefascineerd door het verstrijken en meten van de tijd: “Als je ervan uitgaat dat tijd is ontstaan met de schepping van het heelal, en dat tijd verandering is, dan is alles wat vooruit kan tellen een klok”. Zijn handgemaakte animatie meet 12 minuten: 12 minuten van 60 seconden van 30 frames. Zijn uiteindelijke doel: een installatie van 24 uur.

Vester reist met zijn installatie mee naar het HAFF, dat tevens twee programma’s met werk van CalArts vertoont.

still01_NormanMcLaren

The Art of McLaren, Different Canvas, Different Perceptions in de Nicolaïkerk, ingang via Universiteitsmuseum Utrecht, Lange Nieuwstraat 106.

De Schotse, meermaals bekroonde animator Norman McLaren (1914-1987) sloot zich in 1941 aan bij de National Film Board of Canada. Hij richtte er de animatieafdeling op en bracht een veelomvattend oeuvre tot stand, met innovatieve technieken zoals krassen en verven op film, knipselanimatie en pixelation.

Ter gelegenheid van McLarens honderdste geboortedag heeft HAFF de wereldpremière van een bijzondere, experimentele installatie met werk van Norman McLaren: vier projectoren bieden een geheel nieuw perspectief op zijn films.

Ook is er een filmprogramma, McLaren Classics, waarin twaalf films van zijn hand zijn opgenomen. Producent Marc Bertrand komt vertellen over de beweegredenen om dergelijk belangwekkend cultureel erfgoed in een andere vorm en context te presenteren.

tumblr_mwijt9JJVa1qiu5xgo2_500

Patterns of Motion van Erdal Inci in het Stadhuis, Stadhuisbrug 1. Op werkdagen van 9:30 – 17:00

De Turkse beeldend kunstenaar/videokunstenaar Erdal Inci maakt hypnotiserende digitale loops, waarin hij beelden eindeloos herhaalt. Vaak zijn meerdere fases van een beweging of alledaagse handeling tegelijkertijd te zien; de patronen van traditionele ambachten en dans inspireren hem in zijn streven beelden te maken die net zo effectief zijn als muziek.

Inci’s installatie is te zien in het Stadhuis, in de nis tussen de hoofdingang en de trouwingang op de begane grond. Erdal Inci is tijdens het HAFF aanwezig in Utrecht om zijn werk toe te lichten. Zijn werk is gedurende het festival ook te zien in het festivalcentrum Louis Hartlooper Complex.