jpekker

Gaat dat zien! (week 48)

Roy Villevoye_Madonna

Natuurlijk moet iedereen deze week naar IDFA, en naar de reguliere bioscoop voor Omar, Like Father Like Son, Captain Phillips en The Hunger Games: Catching Fire. Maar er is meer te zien en te doen. Een greep uit het culturele aanbod.

In het kunstcafé van het Centrum Beeldende Kunst Zuidoost aan het Anton de Komplein gaat Anke Bangma, conservator hedendaagse kunst bij het Tropenmuseum, zaterdag 30/11 van 15:00 tot 16:30 uur in gesprek met kunstenaar Roy Villevoye. Villevoye maakt sculpturen, foto’s, video’s en installaties; de belangrijkste inspiratiebron voor zijn werk is de cultuur van de Asmat, een volk dat leeft en woont in Papoea.

Pommes Frites

Voorafgaand aan The Hunger Games is in een groot aantal Pathé-bioscopen Pommes frites te zien, een drie minuten durend animatiefilmpje dat Balder Westein in eendrachtige samenwerking met Jochem Meijer maakte. Life-action gecomineerd met stop motion à la Thunderbirds, met daaroverheen een laag animatie. Monnikenwerk, kortom.

Lucas

Bij Tegenboschvanvreden staat t/m 7/12 nog de monumentale driescherms video-installatie Flying Carpet Works, waarmee de Spaanse kunstenares Cristina Lucas de burgerslachtoffers ten gevolge van bombardementen in kaart heeft gebracht sinds de Italiaanse luitenant Giulio Cavotti op 1 november 1911 de Ottomaanse stellingen bestookte door vier bommen van elk 2 kilogram uit zijn Taube-vliegtuigje te laten vallen.

RH130319_SP30_Rosa_Khutor_120

Journalist en filmmaker Arnold van Bruggen is samen met fotograaf Rob Hornstra verantwoordelijk voor het grandioze The Sochi Project, een multimediaal slow journalism-project dat het schaduwverhaal vertelt van de aanstaande Olympische Winterspelen, in het subtropische, door conflictgebieden omgeven Sochi. Nu te zien in het Fotomuseum Antwerpen en op het IDFA, waar het project meedingt naar de DocLab Award. Van Bruggen is ook verantwoordelijk voor de interactieve webdocumentaire en (dEUS)videoclip Hidden Wounds, waarin het aangrijpende verhaal van Nederlandse, Britse, Belgische en Amerikaanse oorlogsveteranen met een post-traumatische stressstoornis (ptss) wordt verteld.

Rogier Alleblas

In de OBA aan het Javaplein 2 is nog tot half december de expositie Oude muren, nieuwe buren te zien, waarvoor fotograaf/journalist Rogier Alleblas twee jaar lang de renovatie van een woonblok in de Gorontolastraat in Amsterdam-Oost heeft gevolgd. Alleblas spendeerde veel tijd ter plekke en maakte contact met de oude, de tijdelijke en de nieuwe bewoners, en de bouwvakkers. Hij ontwikkelde ook een relatie met de huizen, hun interieurs, de lege wanden, de achtergelaten bezittingen en andere sporen van huurders. De foto’s zijn gebundeld in Oude muren, nieuwe buren, uitgegeven d’Jonge Hond/Uitgeverij Komma Den Haag, in een oplage van 750 met 25 verschillende soorten behang als kaft.