jpekker

Nederland zoals je nooit eerder zag

De nieuwe wildernis

“Nederland zoals je nooit eerder zag” luidt de pay-off op de met de Cinema.nl Afficheprijs 2013 bekroonde poster van De nieuwe wildernis. Dat mag taalkundig niet helemaal juist zijn, de strekking klopt wel. De wolkenlucht met verdekte zon achter de kudde dravende Konikpaarden had je niet kunnen zien; die bestaat namelijk niet echt.

In de natuurfilm – en op de stills – is de lucht helder blauw; de dreigend-blauwe wolkenlucht op de poster is door vormgever Arent Jack zorgvuldig samengesteld uit tientallen stockbeelden van luchten van over de hele wereld.

nieuwewildernis_uitsnede

de_nieuwe_wildernis_47042679_st_1_s-high*

Het effect is ernaar: “Met de poster voel je kracht, voel je de aarde bewegen onder het geweld van de rennende paarden. Wil je de film zien, horen en voelen”, schreef een van de online-stemmers op Cinema.nl. “De sfeer op de poster is zowel mooi als gevaarlijk. Precies zoals de natuur is. De poster straalt het uit: dit is geen saaie documentaire, dit is Nederland zoals je nog nooit eerder zag!”, noteerde een ander.

Het komt vast niet alleen door de poster, maar in de eerste week was De nieuwe wildernis direct de best bezochte film in de Nederlandse bioscopen. Alleen in het openingsweekend zagen al 65.000 bezoekers de film, binnen een week had de natuurfilm de status van Gouden Film bereikt (interessant detail: die worden toegekend aan speelfilms; voor documentaires is de Kristallen Film in het leven geroepen, die al bij 10.000 bezoekers wordt toegekend).

Collateral damage: natuurgebied de Oostvaardersplassen in Flevoland wordt platgelopen door dagjesmensen, die na het zien van de film de hoofdrolspelers ook in het echt willen zien…