jpekker

De mooiste filmposters van de Jaren Nul

Vergeet de decennium-posteroverzichten van Roger Ebert en The Auteurs, hieronder dé lijst met mooiste filmposters van de jaren nul. Bij het samenstellen van de toptien heb ik mezelf twee beperkingen opgelegd. De film moet in de Nederlandse bioscopen te zien zijn geweest (waardoor de fraaie affiches afvielen van films als Dear Zachary: A Letter to a Son About His Father, Beautiful Losers en El cortez). Ook heb ik geen obscure postervarianten opgenomen; hoe mooi de Poolse of Japanse versies soms ook waren, alleen de originele en de Nederlandse posters komen in aanmerking. Of het een goeie of slechte film is, doet in deze lijst niet ter zake. Of de film een succes was, evenmin. Alleen schoonheid doet er toe. Er is geprobeerd de namen van alle ontwerpers te vermelden, wat nog niet eenvoudig is: op de posters staan ze vaak niet of slechts minuscuul vermeld. Aanvullingen zijn welkom; tegenlijstjes natuurlijk ook.

scaphandre_et_le_papillon_xlg

10. Le scaphandre et le papillon (2007) – ontwerp: Julian Schnabel
Op de meeste posters van Le scaphandre et le papillon staat Jean-Dominique Bauby (gespeeld door Mathieu Amalric), die nadat hij werd getroffen door een beroerte aan het zeldzame locked-in syndroom lijdt, in zijn rolstoel. Het originele Franse affiche, gemaakt door de Amerikaanse beeldend kunstenaar annex regisseur Julian Schnabel zelf, is véél poëtischer.

Unknown

9. Blindness (2008) – ontwerp: Concept Arts
De filmtitel als een instrument van de opticiën, tegen een schimmige achtegrond met een tastende hand. 100% origineel is de teaserposter van Fernando Meirelles’ Blindness overigens niet: het idee werd eerder toegepast op een postervariant van Lars von Triers Dancer in the Dark.

palindromes

8. Palindromes (2004) – ontwerp: Kathryn Rathke
In Todd Solondz’ Palindromes wordt een zwanger, dertienjarig meisje gespeeld door acht acteurs: twee volwassen vrouwen, vier pubermeisjes, een jongen en een kleuter. Op de poster de meest controversiële: een zwaarlijvig Afro-Amerikaans meisje (Sharon Wilkins) dat haar weg zoekt in een sprookjesbos; het getekende beeld past perfect bij het duistere sprookje.

inconvenient_truth_xlg

7. An Inconvenient Truth (2006) – ontwerp: The Ant Farm
Zo fantasieloos als de film is vormgegeven, zo fraai is het affiche van An Inconvenient Truth, Al Gore’s propagandafilm over de gevaren van het broeikaseffect en de smeltende poolkappen. Zoals te doen gebruikelijk bij een goede poster, werd hij direct gekopieerd, onder meer door de makers van An Inconvenient Tax.

descent_ver2_xlg

6. The Descent (2006) – ontwerp: Art Machine, A Trailer Park Company
In Neil Marshalls thriller The Descent gaan zes jonge vrouwen op expeditie in een ondergronds gangenstelsel. Op de poster vormen ze samen een doodshoofd. Ze zijn gekleed, het beeld is diapositief, maar Dali’s gouache en Philippe Halsmans antieke foto Salvador Dali In Voluptate Mors zijn er onmiskenbaar in te herkennen – hoogstwaarschijnlijk niet door de doelgroep.

snakes_on_a_plane_ver6_xlg

5. Snakes on a Plane (2006) – ontwerp: onbekend
De titel vat de film naadloos samen: Snakes on a Plane. De meest bijzondere poster voor de film van David R. Ellis en Lex Halaby is in de vorm van een veiligheidsinstructiekaart van de fictieve luchtvaartmaatschappij South Pacific Airlines – zo’n kaart die voor het vliegtuig opstijgt in het gangpad door de stewardessen wordt doorgenomen terwijl iedereen de andere kant op kijkt.

half_nelson_xlg

4. Half Nelson (2006) – ontwerp: onbekend
In Ryan Flecks Half Nelson probeert een idealistische docent zijn leerlingen op de zwarte school te verheffen, maar de aan crack verslaafde tobber maakt zich tegelijkertijd maar weinig illusies over zijn eigen toekomst en die van de wereld. Op de geschilderde poster staat hij voor het schoolbord, waarop de filmtitel, de credits en prijzende quotes zijn verwerkt.

cars_xlg

3. Cars (2006) – ontwerp: onbekend
Hoe minder erop staat, hoe mooier teasers vaak zijn. Daarin schuilt ook een probleem: als er té weinig op staat en de kijker geen idee heeft, schiet de distributeur zijn doel voorbij. Het tipje van de sluier dat wordt opgelicht met de geweldige teaser van de animatiefilm Cars heeft precies de juiste balans – zoals zo vaak op de posters van Disney/Pixar.

precious_xlg

2. Precious (2009) – ontwerp: Ignition Print
Er zijn meerdere fraaie posters van Lee Daniels Precious, waaronder een geschilderde waarop de filmtitel is verwerkt in het halskettinkje (zoals Ruud van Empel deed op de fraaie poster van André Hazes – Zij gelooft in mij). De mooiste Precious-poster roept herinneringen op aan het beste werk van Saul Bass: een zwart contour van het moddervette, door haar moeder emotioneel misbruikte en twee keer door haar vader bezwangerde meisje met een hand op haar kruis. Schitterend in al zijn eenvoud.

saw_two_ver2_xlg

1. Saw II (2005) – ontwerp: Art Machine, A Trailer Park Company

Niet alleen de films zelf zorgden voor reuring, ook de posters van ‘torture porn’-grondlegger Saw waren direct spraakmakend en omstreden. De eerste film werd aan de man gebracht met onheilspellende beelden van een afgezaagde hand en een dito been. Op de poster van Saw II stonden twee afgehakte vingertjes – wel vaker gezien bij een tweede deel, maar zelden zo origineel. De MPAA, de Motion Picture Association of America, maakte bezwaar, omdat de afgehakte vingers te gruwelijk waren. Een oplossing was overigens snel gevonden: op de even fraaie als lugubere aangepaste versie staan de vingers groter en aflopend, waardoor niet meer duidelijk is dat ze zijn afgehakt. Nog geen vier jaar oud en nu al oneindig vaak gekopieerd, geplagieerd (Fatigue!) en geparodieerd – zo gaat dat met iconische beelden…