jpekker

Bewegend beeld is booming op Rotterdamse beurs

Waar Art Amsterdam vorig jaar aan ruzie ten onder ging, dijt Art Rotterdam almaar uit. Er zijn weer veel Amsterdamse galeries present, ook op Projections, de jongste kunstbeurs.

Het rode doek van het verlaten, Art Deco-achtige theatertje gaat open. De melancholische muziek zet in, achter de bühne verschijnt een aquarel van een vliegveld. Een groepje stewardessen komt links het beeld in wandelen. Ze kwebbelen onhoorbaar, dan verdwijnen ze weer aan de rechter kant van het beeld. De achtergrond verandert, kindertjes lopen van links naar rechts, een jogger met zijn hond, gevolgd door een peloton wielrenners.

Zo gaat het maar door in Parade, de nieuwste videoproductie van de Vlaming Hans Op de Beeck. Het ene tableau vivant volgt op het andere, in een schijnbaar oneindige sliert. Een uitbundige groep majorettes wordt gevolgd door een stemmige begrafenisstoet; het leven door de dood, zou je ook kunnen zeggen. Tot slot gaat het doek weer dicht.

Het gestileerde Parade beleeft zijn Nederlandse première op Projections, het jongste onderdeel van de steeds verder uitdijende Art Rotterdam Week. Er is een beurs in de Cruise Terminal op de Wilhelminapier, voor de veertiende keer alweer, waarop, aldus de organisatie, de ‘volledige top van de Nederlandse galeries aanwezig is, niemand uitgezonderd’. Op Katendrecht, aan de andere kant van de Rijnhaven, vindt in pakhuis Santos tegelijkertijd de alternatieve beurs RAW plaats (‘een vernieuwende beurs ervaring’). Even verderop in de Fenixloods, waar vorig jaar de eerste editie van RAW plaatsvond, is nu de nóg alternatievere beurs Art at the Warehouse.

En dat is nog niet alles. In het Nederlands Architectuurinstituut is de designbeurs OBJECT, in bioscoop LantarenVenster is een presentatie van 35 jonge kunstenaars die in 2011 een startstipendium van het Mondriaan Fonds hebben ontvangen. Aan de Blaak is Re:Rotterdam, nog maar een kunstbeurs. Ook zijn er site fairs, open ateliers, pop-up shows, performances en feestjes. Kortom, Rotterdam bruist.

Maar ‘the place to be’, dat is dus de videobeurs Projections, aldus Art Rotterdam-directeur Fons Hof. ‘Bewegend beeld is booming. Videokunst maakt een steeds belangrijker onderdeel uit van de kunstenaarspraktijk en de tentoonstellingen in musea en internationale biënnales. Wij bieden echter geen benauwde hokjes, maar de mogelijkheid vrij rond te lopen, in direct contact met de galeriehouder. Onderscheidend en uniek in de wereld!’

In het voormalige pakhuis Las Palmas – de locatie is markant; begin van deze eeuw had hier het Filmmuseum moeten verrijzen – presenteren 19 gerenommeerde galeries, waarvan een groot aantal uit Amsterdam, hun videokunst. Op metersgrote schermen, van kunstzinnige dansfilms en abstracte computeranimaties tot ondoorgrondelijke, op 16mm geschoten beeldenbrijen en korte dramaproducties.

De projecties van de Duitse Sophia Pompéry laten een rimpeling verschijnen op het wateroppervlak van een halfvolle badkuip; in het Zweedse dramafilmpje Family Dinner, dat later dit jaar ook te zien zal zijn op het filmfestival van Cannes, zit een jonge vrouw in een bad opwindende tekstberichten te sturen naar haar minnaar, terwijl haar man en dochtertje in de designkeuken het avondmaal bereiden.

De Israëlische Keren Cytter presenteert een aantal ironische, soapy afleveringen uit haar serie Vengeance; de Duitse Josephine Meckseper maakte een fraaie zwart-witremix van gelikte, hightech autocommercials, op de pompende beat van NON’s Total war. 6 minuten duurt het duizelingwekkende filmpje; het is op Art Rotterdam Projections te koop voor 22.000 euro.

Art Rotterdam duurt t/m 10/2.


ANDAZ HOTEL
Het Andaz Hotel aan de Prinsengracht, dat in de lobby, het restaurant en de gangen film- en videokunst vertoont, is een van de sponsors van Art Rotterdam. Het hotel heeft een vakjury twee aankopen laten doen. De ontroerende, zwart-wit ‘dubbelprojectie’ Defect in Vision van de Japanse videokunstenaar Meiro Koizumi wordt geschonken aan het Stedelijk Museum en De Hallen Haarlem. Vengeance, the complete Episodes 1-7 van Keren Cytter wordt opgenomen in de eigen The Mind’s Eye-collectie, een samenwerking tussen hoteleigenaar Paul Geertman en vormgever Marcel Wanders waarin al werken zijn opgenomen van Pipilotti Rist, Marc Bijl, Yael Bartana, Erwin Olaf en Ryan Gander.

ALFREDO JAAR
Het entreebewijs van Art Rotterdam biedt tevens toegang tot de meesterlijke installatie The Sound of Silence van de Chileen Alfredo Jaar in het Nederlands Fotomuseum, pal tegenover de Cruise Terminal. In een aantal korte zinnetjes – witte schrijfmachineletters tegen een zwarte achtergrond – vertelt Jaar het dramatische levensverhaal van de Zuid-Afrikaanse fotograaf Kevin Carter, die in 1993 tijdens een hongersnood in Sudan een foto maakte van een hongerend kind, met een gier op de achtergrond. De omstreden foto verschijnt maar een paar tellen in beeld, maar laat een verpletterende indruk achter.