jpekker

Posterpraat: decolletés

Sex sells. Alles! Van parfum en spetterende oudejaarsfeesten tot een LED-jurk met 2000 lampjes in het NEMO. In de donkerste dagen van het jaar hangen de abri’s en lichtbakken ook vol met reclameposters die de consument proberen te verleiden tot de aanschaf van lingerie. Sylvie van der Vaart poseert schaars gekleed om de nieuwste kerstcollectie van Hunkemöller te verkopen, maar ook degelijke merken als C&A, HEMA en Etos zetten weinig verhullende posters in om hun lingerie aan de man (m/v) te brengen. Niet zelden worden de opgeduwde borsten gecombineerd met kerstballen.

Ook filmposters zijn vaak opgebouwd rond (gephotoshopte) decolletés. Zo werden de borsten van Keira Knightley een flink stuk groter werden gemaakt om King Arthur onder de aandacht van de hitsige doelgroep te brengen. Actrice annex supermodel Milla Jovovich onderging hetzelfde lot op de filmposter van The Three Musketeers.

Het kan allemaal een stuk subtieler, bewijst het geprononceerde decolleté op de fraaie poster van l’Amour des Moules. Alhoewel, is het wel een decolleté? Of is het een zwembad? Of de koude zee? Nee, het gaat over mosselen, valt van het affiche af te lezen. Een documentaire over mosselen. De licht-erotische connotatie van de mossel wordt fraai verbeeld door deze prikkelende poster, die werd bekroond met de Cinema.nl Afficheprijs en ook nog kans maakt op de TV Krant Filmposter Award 2012.