jpekker

Heldere, geometrische popcultuur-ikonen met zo min mogelijk detail

“De meest eenvoudige bestaat uit slechts drie elementen: Barbapapa is opgebouwd uit een roze ei en twee iets donkerder balkjes. Ik gebruik zo min mogelijk details, maar ik ben wel op zoek naar directe herkenbaarheid. Soms heb je daar wat meer vormen en kleuren voor nodig. Mijn Transformer, bijvoorbeeld, heeft behoorlijk veel detail. Maar als je het origineel bekijkt, zie je dat die nog veel meer detail heeft.”

De Amsterdamse grafisch ontwerper Dennis de Groot (Waalwijk 1982) bracht met behulp van het computerprogramma Illustrator een aantal karakters uit de popcultuur terug tot geometrische, veelkleurige vormen. In eerste instantie plaatste hij ze op zijn blog, maar door tussenkomst van zijn vriend Nalden, die de illustraties “tof” vond, ze doorplaatste op zijn site en contact legde met uitgeverij Lebowski, zijn ze nu ook in gedrukte vorm verschenen: Bare Essentials.

Vijftig losse illustraties bevat de fraai vormgegeven cassette. Het zijn stuk voor stuk figuren uit de Amerikaanse popcultuur die hem in zijn jeugd “op de een of andere manier hebben geïnspireerd” – van Alf en de Pink Panther, B.A. Baracus en SpongeBob, tot Bert en Ernie, Calimero en Donatello, de Teenage Mutant Ninja Turtle met de paarse bandana en een bō als wapen.

De selectie maakte De Groot – hij verdient zijn geld niet alleen als freelance grafisch ontwerper en illustrator, maar ook als dj, vj en fotograaf – samen met zijn (Amerikaanse) echtgenote en met Nalden. Sommige figuurtjes vielen af omdat ze hier te lande te onbekend, en dus te moeilijk te herkennen zijn, zoals de robot Twiki uit Buck Rogers en Grimmace, een van de vrienden van Ronald McDonald, die het in Nederland niet verder schopte dan de verpakking van een happy meal. De ‘All Terrain Armored Transport Walker’ uit Star Wars, kortweg AT-AT, kwam niet door de selectie omdat hij liggend is en alle andere staand. “En Dora the Explorer viel af omdat ze van na mijn tijd is”, aldus De Groot (zwarte lange haren, zwart vlassig baardje; hij draagt een wit T-shirt met het coverbeeld van Bare Essentials: de groene Ninja Turtle Donatello).

De inspiratie voor zijn heldere geometrische illustraties vond Groot bij de vormgever Max Kisman, van wie hij les kreeg op de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht; bij Ben Bos, een van de grondlegger van de grensverleggende ontwerpstudio Total Design, en bij de Amerikaanse ontwerplegende Saul Bass.

De mogelijkheden zijn schier onuitputtelijk, denkt De Groot. Met dezelfde techniek maakte hij ook al een serie Amsterdamse iconen (woonboot, grachtenpandjes, de wallen, Paradiso, FEBO, de tram). “Als ik iets opvallends zie, ga ik direct aan de slag. Zo is het ook begonnen: ik zat in de bus en zag een afbeelding van de Amerikaanse Pino. Dat was de eerste die ik op mijn blog plaatste.”

Een boodschap heeft hij niet; De Groot hoopt dat zijn illustraties voor een glimlach zorgen, zoals de tags van Keith Haring in de metro van New York ooit deden. “Het zijn karakters die vast niet alleen voor mij iets hebben betekend. Ik probeer het gevoel van toen terug te brengen. Dat zou vanzelf weer naar boven moeten komen als je door de illustraties bladert”.

De enige tekst van Bare Essentials staat op een sticker op het cellofaan, bij de figuren staat niet vermeld wie het is. De Groot schat dat iedereen er zo’n 25 herkent, maar voor degenen die ze allemaal willen thuisbrengen, heeft hij nog wel een hint: “Als je weet dat ze op alfabetische volgorde liggen, wordt het al een stuk makkelijker.”

Dennis de Groot – Bare Essentials. Uitgever: Lebowski Achievers. ISBN 9789048811489, 25 euro. Op lebowskipublishers.nl en bij The American Book Center is ook een genummerde, gesigneerde full color-print verkrijgbaar van de Ninja Turtle à 50 euro.