jpekker

Gezien – Black Swan

Ze werd  bekroond door filmcriticiclubjes uit Boston, Ohio, Chicago, Dallas, Florida, Kansas City, Las Vegas, Phoenix, San Diego en London voor haar glansrol van obsessief-ambitieuze ballerina in Darren Aronofsky’s Black Swan. Ze won al een BAFTA Award en een Golden Globe, en afgelopen zondagnacht won Natalie Portman ook de Oscar voor Beste Vrouwelijke Hoofdrol.

Dat de Nederlandse distributeur ervoor heeft gekozen haar op het affiche te zetten is dan ook logisch; Portman, die kilo’s afviel en uren doorbracht in de balletstudio, is de grote attractie van Black Swan.

Een beetje simpel is de poster wel. Portman is van heel dichtbij geportretteerd. Een enorme barst in haar gezicht visualiseert de gemoedstoestand van de prima ballerina, die moeite heeft waan en werkelijkheid uit te houden. Haar omhoog gestoken rechterarm en het zachtroze bandje van haar tutu zijn de enige verwijzingen naar ballet.

Ook op de meeste andere, net wat spannender Black Swan-posters is Portman het “stralende” middelpunt. Maar er is ook een geweldige serie zonder de alomtegenwoordige hoofdrolspeelster, en die is nóg mooier. In opdracht van studio 20th Century Fox ontwierp het Londense ontwerpbureau La Boca vier grafische affiches, in de herkenbare stijl van oude Duitse filmposters à la Metropolis. De vier varianten keren terug op een bescheiden merchandise-lijn, met T-shirts, sweaters, tassen en mousepads die op de site van Fox zijn te bestellen.

Leuk voor de slaapkamers van de fans; voor de bioscoop zijn de posters net wat té kunstzinnig.

(De rubriek Gezien verschijnt iedere woensdag in PS Kunst van Het Parool)