jpekker

Gezien – Nederland-België

Antoinette Beumers thriller Loft is een remake van het grootste kassucces uit de Vlaamse filmgeschiedenis. De poster is ook een soort remake. Hij is gemaakt door het Belgische bedrijf dat ook het affiche van het origineel heeft ontworpen. Maar net iets minder mooi: de typografie is minder verfijnd, en er moesten zo nodig portretjes op van de sterrencast. Er staat ook een lekker allitererende pay-off op (Liefde Leugens Lust); Saskia Noort heeft een credit (‘scenario-adaptatie’) die nog groter is dan die van de acteurs.

En er zijn drie verschillende versies, maar die lijken zo veel op elkaar dat bijna niemand het in de gaten heeft. Hetzelfde stramien wordt overigens ook gebruikt om spa-arrangementen en de designmeubels die in de film figureren mee aan de man te brengen.

Op hetzelfde moment draait er in Belgische bioscopen een Vlaamse remake van een enorme Nederlandse hit: Jan Verheyens Zot van A, gebaseerd op Joram Lürsens Alles is liefde. De Vlaamse poster is een combinatie van de Britse feel good-klassieker Love Actually, wat weer de voornaamste inspiratiebron was voor Alles is liefde, en de als cadeautje verklede warenhuisverkoopster op de Nederlandse poster (die strik en het rood en wit zijn overigens ook kenmerkende elementen op de Little Fockers-poster).

Anders dan in het Nederlandse origineel vindt zij de liefde overigens niet bij een (sprookjes)prins, maar bij een jetset-tennisspeler…

(Deze rubriek verschijnt iedere woensdag in Het Parool in PS Kunst)