jpekker

Zonder pardon wint ook TheaterAffichePrijs. Met dank aan Experimental Jetset

De poster van Theo Maassens theatervoorstelling Zonder Pardon, ontworpen door de cabaretier zelf in samenwerking met Marc Koppen, is bekroond met de TheaterAffichePrijs 2010, de prijs voor het best vormgegeven theateraffiche. ‘Geheel in lijn met de bijtende stijl van Theo Maassen’, meende de jury. ‘Krachtiger kan commentaar op de sfeer in Nederland amper worden neergezet.’

Op het winnende affiche staat een inktzwarte kaart van Nederland, dat zo op een wit vel gekalkt lijkt – de inkt druipt op een aantal plekken naar beneden: Nederland huilt, zou je kunnen zeggen. Of Nederland bloedt. Midden in het zwarte Nederland is als je goed kijkt het norse gezicht van de cabaretier zichtbaar.

Maassen en Koppen kregen de prijs zondagmiddag in Pakhuis De Zwijger, tijdens een speciale bijeenkomst waarop Robert Wilson een schier oneindige lezing gaf en het Theater Instituut Nederland ook de TheaterFotoPrijs (aan Nellie de Boer) en de Wijnberg ScenografiePrijs (aan Marc Warning, Gé Wegman en Arien de Vries) uitreikte. Er waren vijf affiches en vier afficheseries genomineerd, gekozen uit de meer dan 450 inzendingen. De jury, die de affiches onder meer beoordeelde op het wervende karakter, het intrigerende effect en de (zichtbare) artistieke visie, noemde de jaaroogst ‘van hoge kwaliteit, inventief en met een duidelijke boodschap’.

Koppen en Maassen, die samenwerken onder de naam Scherpontwerp, wonnen eerder dit jaar ook al de Cinema.nl Afficheprijs, met de poster voor de speciaal voor de bioscoop gemaakte registratie van de theatershow. Op dat affiche staat het zwarte, bloedende Nederland zelfs twee keer, waardoor de suggestie wordt gewekt dat Maassen vampiervleugels heeft.

Het druipende Nederland, dat ook in het theaterdecor was verwerkt, is overigens niet van Scherpontwerp; het werd in 2003 ontworpen door het Amsterdamse bureau Experimental Jetset, in opdracht van het Museum Boymans Van Beuningen voor de catalogus ‘We Are the World’ bij de gelijknamige groepstentoonstelling tijdens de Biënnale van Venetië. ‘We willen graag Experimental Jetset bedanken’ zei Maassen dan ook nadat hij de prijs had ontvangen uit handen van juryvoorzitter Arthur Oostvogel. ‘Want het is eigenlijk gewoon puur jatwerk wat wij hebben gedaan.’ Het beeld sierde ook al het omslag van het boek False Flat (ontworpen door Ima Boom) en stond op een poster van Harmen Liemburg.

‘Op het winnende affiche krijgt het beeld een politieke en uitgesproken lading die de doorsnee cabaretposter node mist’, meent de jury. Dat de poster verder nauwelijks informatie bevat werd niet als bezwaar gezien. Integendeel: ‘Ook dat is een consequente en moedige keuze. Het is communicatief in de beste traditie van het beeldende affiche en voorbeeldig voor alle ontwerpers en opdrachtgevers die affiches tegenwoordig overladen met allerlei secundaire ditjes en datjes die de boodschap uiteindelijk ondergraven.’

De vraag van presentatrice Aldith Hunkar wat de prijs voor hem betekent, beantwoordde Maassen gevat: ‘Ik ga sowieso kappen met dat stomme cabaret en met dat acteren en wil me helemaal gaan toeleggen op ontwerpen.’ Aan de TheaterAffichePrijs is een bedrag verbonden van 2500 euro. ‘Waarschijnlijk gaan we het verbrassen’, aldus Maassen.