jpekker

De toekomst van de kunstvorm animatie

Het Holland Animation Film Festival viert zijn 25-jarig jubileum. Om dit jubileum luister bij te zetten, vroeg het festival een aantal vermaarde animatiefilmers hoe zij over de toekomst van deze kunstvorm denken. ‘Animatie is van en voor iedereen! En in de toekomst nog een beetje meer!’

Re: The Future
The future of animation will most likely bring technological advances that we can’t imagine, yet the great thing is that it still boils down to one thing: the idea. What’s the story? Does it make one’s head spin around like it was hit with a Tex Avery baseball bat? As in the past, story is the future.
Stephen Hillenburg (filmmaker, USA)

Re: The Future
THERE WILL BE CHAOS, BLOODSHED, LAUGHTER AND TEARS IN OUR DARK FLICKERING CAVES. MANY IMAGINED WORLDS WILL PLAY WITH US AND LEAVE US ENRICHED, WANTING MORE AND KNOWING THERE ARE MORE SURPRISES AND WONDERS TO COME. THE WORLD WILL STAND MORE REVEALED.ANIMATION WILL ENDURE. THERE IS A WAITING ROOM… FULL, BURSTING, JUST WAITING TO MANIFEST ITSELF.
Pete Bishop (filmmaker, UK)

Re: The Future
Het maken van een film is steeds minder afhankelijk van het gebruik van een camera. Steeds meer beeld is gemanipuleerd of synthetisch. Dus de toekomst van alle film is de animatiefilm.
Bruno Felix (producent Submarine, Nederland)

Re: The Future
I think animation for adults will get stronger and become a true art form for a wider audience. So the festivals at the moment are doing pioneer work for this art form to break through.
Andreas Hykade (filmmaker, Germany)

Re: The Future
De toekomst van onze kunstvorm in drie woorden?
‘Eh… tja… eens kijken…’
(De toekomst ziet er overigens best goed uit: de techniek wordt natuurlijk steeds geraffineerder en ook goedkoper; maar omdat originaliteit blijft gelden, zullen goede ideeën, met welke middelen dan ook tot stand gebracht, altijd de dienst blijven uitmaken.)
Paul Driessen (filmmaker, Canada/Nederland, die zijn, hoopt hij, nog steeds goede ideeën, in de potlood-en-papier-techniek blijft uitvoeren)

Re: The Future
I am reminded of the quote of the late great Joe Strummer: ‘the future is unwritten’, and with that in mind, I think animation has a great future, impossible to predict and more exciting as a result.
Run Wrake (filmmaker, UK)

Re: The Future
The creative force of animation is struggling to break out of what was becoming a stagnant industry, gagged by mediocre, mundane, money-making machines.
Will it break free from this heavy barrier completely? If so, we can deservedly call this new world an ‘Art Form’
Jimmy Murakami (filmmaker, Ireland)

Re: The Future
Independent animation was mushrooming during the last decades. Especially newly-founded festivals in the 1980s had a very strong impact in this popularisation. HAFF, too, developed as a very strong player in the festival landscape over the last 25 years, strongly influencing the scene.
Animation will have a bright future in cinema, postproduction, festivals, Internet, galleries, etc. Especially in fine art (installations, performances, etc.), animation plays a more and more important role. Here I expect the most interesting development for animation in the near future.
Otto Alder (animation consultant, Switzerland)

Re: De Toekomst
Volgens mij heeft het vak toekomst omdat er steeds mee schermen komen met bewegend beeld. Die moeten allemaal gevuld worden! Of dat vullen gebeurt met inhoudelijk en visueel goed materiaal is nog de vraag en ook of men er geld voor over heeft. Op internet leeft het idee dat alles gratis is. Internet biedt wel de mogelijkheid om je eigen zogenaamde tv-station te zijn. Kost veel tijd maar je kan een hoop aandacht genereren. Kortom… ik zie het niet per se somber in 🙂
Yvonne Kroese (illustrator/filmmaker, Nederland)

Re: De Toekomst
Omdat Kunst wordt afgeschaft, verwordt ook Animatie tot mainstream entertainment.
In 2020 wordt op RTL 27 een seizoen lang het programma SO YOU THINK YOU CAN ANIMATE? uitgezonden. Onder leiding van juryvoorzitter Gerben Schermer oordeelt een deskundige jury, bestaande uit Gerrit van Dijk, Paul Driessen en Henkjan Smits over het getoonde animatiewerk en de X-factor van de animator.
Overigens beslist de kijker wie naar huis gaat met de hoofdprijs: een fel begeerde baan als ‘junior-animator’ bij PIXAR tijdens de productie van deel zes van de geanimeerde versie van Pirates of the Caribbean.
Voor andere vormen van animatie is men aangewezen op het internet.
Maarten Koopman (filmmaker, Nederland)

Re: De Toekomst
Door het toenemend gebruik van digitale technieken bij de productie van animatie, waardoor beeld en geluid de neiging hebben steeds gepolijster te worden, verlang ik meer en meer terug naar de ware magie van de animatie. Ik hoop dat die blijft voortbestaan.
Verder ben ik van mening dat alle betrokkenen bij de toekomst van de Nederlandse animatiefilm zich in gezamenlijkheid beter moeten organiseren.
Nico Crama (producent, Nederland)

Re: The Future
Animated time doesn’t have a future or past in the conventional sense; there’s just a quivering present, balancing on the edge in-between the two.
George Griffin (filmmaker, USA)

Re: The Future
With the digital revolution, animation and cinema are in a state of intense fluidity. The boundaries that use to define animation as a distinct art form are totally blurred, so animation can now be anything, animation is everywhere, infiltrating and contaminating all areas of cinema. With this come big challenges  and a lot of freedom. It is wonderful to see that a whole new generation of animators spontaneously and joyfully find their ways in this new environment without letting themselves intimidated by questions of definition.
Pierre Hébert (filmmaker, Canada)

Re: The Future
These are very busy times for me – at last, my new animation film Taevalaul (Sky Song, 45 min.) will have its premiere on 19 November at the PÖFF festival in Talinn. I’m sorry I haven’t been worrying about the future of animation – just let them go.
Mati Kütt (filmmaker, Estonia)

Re: The Future
Creatively, I have no fears for the wide, wonderful world of animation. Change is the lifeblood of our art and our business; and the sure bet is that new techniques, new people and new aesthetics will keep it alive. As to the economics – how we fund our work, where we make it and where we sell it – animation producers will need to stay flexible and light on their feet. As always.
Peter Lord (filmmaker, UK)

Re: The Future
The future of animation – the animation industry will increasingly control all that is connected to animation. Short (independent) animation will get more and more marginal. Hopefully, it still isn’t the death of independent animation. We will see. Or some of us.
Priit Pärn (filmmaker, Estonia)

Re: The Future
De toekomst van animatie? Ik denk nog een jaartje of vier, hooguit vijf, en dan is het afgelopen. Lang leve stilstaand beeld!
Han Hoogerbrugge (internetkunstenaar, Nederland)

Re: The Future
Ik denk dat de toekomst van animatie nogal breed is, dat wil zeggen, er lijkt een hang te zijn momenteel naar meer ‘ handwerk’, zeker in de commerciële wereld. Tegelijkertijd worden budgetten steeds krapper. En tegelijkertijd is door de beschikbaarheid van webcams, digicams en YouTube ook weer een hele wereld open gegooid voor huis-tuin-en-keuken-knutselaars. Al met al denk ik dat animatie groter zal worden in Nederland, zowel op CGI/postniveau als autonome animatie. Wel denk ik dat dit gepaard zal gaan met een bepaalde vervlakking, zoals we die kennen met alles wat naar boven drijft, zeker wanneer budgetten in Nederland ondermaats blijven.
Henk Loorbach (filmmaker, Nederland)

Re: The Future
Het zijn Gouden Tijden voor de Animatie! Je kunt zelfs handheld animeren met je iPhone of je DS…
Ik wens de festivalprogrammeurs daarom veel sterkte met het uitsorteren van de steeds groter wordende hoeveelheid pulp die ingezonden wordt.
Maarten Isaäk de Heer (filmmaker, Nederland)

Re: The Future
YOU TUBE
(Yes, the future will be viewed on line – and at lovely festivals)
Peter Dougherty (producer, USA)

Re: The Future
De technische middelen voor het vervaardigen van animatie zijn binnen bereik gekomen van iedereen. Hierdoor groeit de diversiteit in animatiefilm, met name op het gebied van verhaal, visie, idee. De auteursfilm is de toekomst.
Erik van Schaaik (filmmaker, Nederland)

Re: The Future
Animation has the power to fuse impressions and images of the external world and the internal, cerebral and emotional side of ourselves.
It is these qualities which make it essential to the history of art and simply History; as it has been and is currently used to document events and ideas, otherwise impossible to convey or document.
Martha Colburn (filmmaker, USA)

Re: The Future
De animatie is van en voor iedereen!
(En in de toekomst nog een beetje meer.)
Robbie Cornelissen (beeldend kunstenaar/filmmaker, Nederland)

De 14e editie van het Holland Animation Film Fim Festival is van 3 t/m 7 november in Utrecht