jpekker

Sint en de tere kinderziel…

‘We hebben bewust niet het verminkte gezicht van Sint op het affiche gezet’, aldus regisseur Dick Maas. ‘Niet alleen om de tere kinderzieltjes te beschermen. Maar vooral omdat het voor de kijkers leuker is als ze niet alles van tevoren weten.’

Er is ‘gedoe‘ rond de poster Sint, een komische horrorfilm over een moordende Sinterklaas. Daarop is het silhouet te zien van een bisschop te paard, met een staf met een vlijmscherpe punt, tegen een grote kogelronde maan. De filmtitel is deels goud, deels rood. Bloedrood, zou je kunnen zeggen. Het fraaie affiche is ontworpen door het Amerikaanse bureau BLT & Associates, dat bijvoorbeeld ook blockbusters als Dark Knight doet. De finishing touch is van Michael v Randeraat/Locust Entertainment, in 2002 winnaar van de Afficheprijs met Minoes.

Bij de Reclame Code Commissie zijn bijna 1000 klachten binnengekomen, een ‘ongebruikelijk aantal’, en dat terwijl de poster nog nergens in de openbare ruimte hangt. Ik ben dan ook benieuwd naar de uitspraak van de RCC, in deze zaak zonder precedent. De poster lijkt niet in strijd met de goede zeden. En de tere kinderziel, is voor zover ik kan nagaan, ook nog nooit een argument geweest.

Kijk en vergelijk alvast: de poster van Sint is onmiskenbaar duisterder dan bijvoorbeeld de affiches van Het paard van Sinterklaas, Sinterklaas de meezing moevie of de Sinterklaasfilms van Martijn van Nellestijn (van Sinterklaas en het Pakjes Mysterie en Sinterklaas en de verdwenen pakjesboot tot Sinterklaas en het geheim van het grote boek en Sinterklaas en het geheim van de Robijn).

Die rammelende lopende band-producties zijn in wezen een veel grotere bedreiging voor de tere kinderziel dan (de poster van) Dick Maas’ Sint, natuurlijk…